The Effects of Toddlers' Characteristics and Child Care Environments on Toddlers' Behaviors in Child Care Center

영아특성 및 보육환경(보육시설과 교사)변인이 영아의 놀이실 행동에 미치는 영향

  • 최지현 (울산대학교 아동가정복지학과) ;
  • 박혜원 (울산대학교 아동가정복지학과)
  • Received : 2005.12.09
  • Accepted : 2005.12.21
  • Published : 2005.12.31

Abstract

This study aims to investigate and analyze how toddlers' characteristics and child care center's environments including facilities and care-givers' characteristics affect toddlers' behavior in child care center using observational methods. Total 40 toddlers in same numbers of boys and girls participated in this study. Average age of tollers were the 31.7 months ranging from 27 months to 35 months. The toddlers were observed with the observation schedule modified from observation categories of Holloway and Reichhart-Erickson(1988). Data were analysed by Pearson's correlation, t-test, one away ANOVA, Duncan Test and stepwise regression using the SPSSWIN Version. The results of the study were as follow: First, the toddlers' behaviors were related to all the toddlers' characteristics. Second, the toddlers' behaviors were related to all the characteristics of the child care facilities such as the types of facilities, the class size and the caregiver-toddler ratio. Third, the toddler' behaviors were related to caregivers' variables such as the total care experience in centers, the experience with toddler care, the martial status, the certificate types except the child rearing experience and the educational level. Fourth, the toddlers' characteristics were more significantly related to the behavior of them than those of child care centers' environment.

본 연구는 영아특성 및 보육환경(보육시설과 교사)변인이 영아의 놀이실 행동에 어떠한 영향을 미치는지를 직접 관찰을 통해 조사 분석하였다. 울산광역시에 위치한 8개 보육시설(국 공립 보육시설: 4개, 민간 보육시설: 4개)에서 27-35개월 된 영아(toddlers) 40명을 자유놀이 시간에 교실에서 관찰하였다. 각 영아는 20초 관찰, 10초 기록의 시간표집방법에 의해 총 42회 관찰하였으며, 영아의 사회적 행동은 또래와의 상호작용과 교사와의 상호작용으로 나뉘어졌다. 수집된 자료를 분석하기 위해 SPSSWIN 통계프로그램을 이용하여 Person의 적률상관계수, t-검증, 일원분산분석과 Duncan 검정, 단계적 회귀분석 등을 실시하였다. 그 결과 영아특성(toddlers' characteristics), 보육시설의 모든 변인과 교사변인 중 전체경력, 영아반경력, 결혼여부, 소지자격유형에서만 영아의 놀이실 행동(toddlers' behavior in a child care center)에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 영아특성 및 보육환경(child care environment)(보육시설과 교사)변인 중 영아의 놀이실 행동에 가장 큰 영향을 미치는 변인은 영아특성, 보육시설변인, 보육교사변인 순으로 나타났다.

Keywords