Study of decomposition model for students' understanding the function of mathematics

수학의 기능 이해를 위한 분석적 교수방법의 연구

  • Byun Du-Won (Kongju National University, Institute of Sci. Edu.) ;
  • Seo Jong-Jin (Kongju National University, Institute of Sci. Edu.) ;
  • Park Sang-Tae (Kongju National University, Institute of Sci. Edu.) ;
  • Ro Young Soon (Kongju National University, Department of Math. Edu.) ;
  • Kim Yung Hwan (Kongju National University, Department of Math. Edu.) ;
  • Park Dal-Won (Kongju National University, Department of Math. Edu.)
  • 변두원 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 서종진 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 박상태 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 노영순 (공주대학교 사범대학 수학교육과) ;
  • 김응환 (공주대학교 사범대학 수학교육과) ;
  • 박달원 (공주대학교 사범대학 수학교육과)
  • Published : 2005.09.01

Abstract

In school education, mathematics is obviously an independent subject. But the function of mathematics is revealed when it is joined with other subject. For example, when we use mathematics to solve a scientific problem, we can clearly feel the function of mathematics and its roll for science. So, it is general to teach the functions of mathematics by dealing mathematical application. For this method, student mostly pass over that because mathematics is only a tool. Therefore, it is necessary for mathematics part to be separated from mixed application. In this paper, we present a model to contain such an effect.

학교교육에서 수학은 분명한 하나의 독립된 교과이다. 그러나 수학의 기능과 역할은 다른 교과와 결합할 때 보다 뚜렷해진다. 예를 들어, 과학문제를 해결하기 위해서 수학을 사용하였다면 수학의 가치뿐만이 아니라 수학의 과학에 대한 역할을 어느 정도 이해할 수 있을 것이다. 이와 같이 수학의 기능을 이해하려면 수학의 응용문제를 다루면서 공부하는 것이 일반적이다. 하지만 응용문제에서 수학은 하나의 보조적 역할이므로 학생들은 수학의 기능을 간과하기 쉽다. 그러므로 응용문제 또는 통합교과적인 문제에서 수학을 정확히 이해하고, 활용능력을 향상시키기 위해서는 수학적 영역을 따로 분리해서 이해시키도록 하는 편이 좋다. 본 논문에서는 이와 관련한 하나의 교수방법을 제시한다.

Keywords