동해항 방파제를 대상으로 한 신뢰성 설계법의 비교 연구. 1 피복 블록의 안정성

Comparative Study of Reliability Design Methods by Application to Donghae Harbor Breakwaters. 1. Stability of Amor Blocks

  • 김승우 (서울대학교 지구환경시스템공학부) ;
  • 서경덕 (서울대학교 지구환경시스템공학부 및 공학연구소) ;
  • 오영민 (한국해양연구원 연안,항만공학연구본부)
  • Kim Seung-Woo (School of Civil, Urban and Geosystem Engineering, Seoul National University) ;
  • Suh Kyung-Duck (School of Civil, Urban and Geosystem Engineering & Engineering Research Inistitute, Seoul National University) ;
  • Oh Young Min (Coastal and Harbor Engineering Research Division, Korea Ocean Research & Development Institute)
  • 발행 : 2005.09.01

초록

본 논문은 동해항 방파제를 대상으로 신뢰성 설계법을 비교하는 한 쌍의 논문의 첫 번째 부분이다. 제1부인 본 논문의 내용은 피복 블록의 안정성에 국한되며, 제 2부에서는 케이슨의 활동을 다룬다. 1980년대 중반이후 방파제에 대한 신뢰성 설계법이 본격적으로 제안되기 시작하였다. 신뢰성 설계법은 사용되는 확률적 개념의 정도에 따라 세 가지로 분류된다. Level 1 방법은 허용파괴확률에 따라 미리 계산된 부분안전계수를 이용하여 방파제를 설계하며, Level 2 방법은 하중과 저항 변수들의 정규분포를 가정하고 이들의 평균 및 표준편차로부터 신뢰도지수와 파괴확률을 계산한다. Level 3 방법은 하중과 저항 변수들에 대한 정규분포의 가정 없이 방파제 수명 동안의 누져 파괴량(예로서 피복 블록의 누적 피해)을 계산한다. 각 방법들은 서로 다른 설계 변수들을 계산하지만 이들을 모두 파괴확률로 나타내어 방법들 간의 차이를 비교할 수 있다. 본 연구에서는 기존의 결정론적 방법으로 설계, 시공된 후 1987년 피해를 입었던 동해항 방파제의 피복 블록 안정성에 대하여 피해 전과 보강 후의 단면에 대해서 각각 신뢰성 해석을 수행하였다. 그 결과 피해 전 단면의 파괴확률은 허용파괴확률을 크게 초과하는 반면 보강 후 단면의 파괴확률은 이보다 매우 작아서, 피해 전과 보강 후에 각각 과소 및 과대 설계되었음을 나타냈다. 한편, 서로 다른 세 가지 신뢰성 설계법의 결과가 대체로 잘 일치함을 보임으로써 각 방법 간에 큰 차이가 없음을 확인하였다.

This is the first part of a two-part paper which describes comparison of reliability design methods by application to Donghae Harbor Breakwaters. This paper, Part 1, is restricted to stability of armor blocks, while Part 2 deals with sliding of caissons. Reliability design methods have been developed fur breakwater designs since the mid-1980s. The reliability design method is classified into three categories depending on the level of probabilistic concepts being employed. In the Level 1 method, partial safety factors are used, which are predetermined depending on the allowable probability of failure. In the Level 2 method, the probability of failure is evaluated with the reliability index, which is calculated using the means and standard deviations of the load and resistance. The load and resistance are assumed to distribute normally. In the Level 3 method, the cumulative quantity of failure (e.g. cumulative damage of armor blocks) during the lifetime of the breakwater is calculated without assumptions of normal distribution of load and resistance. Each method calculates different design parameters, but they can be expressed in terms of probability of failure so that tile difference can be compared among the different methods. In this study, we applied the reliability design methods to the stability of armor blocks of the breakwaters of Donghae Harbor, which was constructed by traditional deterministic design methods to be damaged in 1987. Analyses are made for the breakwaters before the damage and after reinforcement. The probability of failure before the damage is much higher than the target probability of failure while that for the reinforced breakwater is much lower than the target value, indicating that the breakwaters before damage and after reinforcement were under- and over-designed, respectively. On the other hand, the results of the different reliability design methods were in fairly good agreement, confirming that there is not much difference among different methods.

키워드

참고문헌

  1. 권혁민 (1998). 방향 스펙트럼 파랑에 대한 3차원 쇄파변형모델. 대한토목학회논문집, 18(II-6), 591-599
  2. 김승우 (2005). 동해항 방파제를 대상으로 한 신뢰성 설계법 비교 연구. 석사학위 논문, 서울대학교
  3. 서경덕, 권혁민, 윤현덕 (2003). 파향의 변동성을 고려한 방파제 피복 블록의 기대피해 계산. 한국해안해양공학회지, 15(1), 21-32
  4. 수산청 (1988). 해역별(동해남해) 심해파 추정 보고서
  5. 이철응 (1999). 경사제 피복재의 안정성에 대한 신뢰성 해석. 한국해안해양공학회지, 11(3), 165-172
  6. 이철응 (2000a). 경사제 피복제의 안정성과 피해율에 대한 확율론적 해석. 대한토목학회논문집, 20(1-B), 73-84
  7. 이철응 (2000b). 경사제 피복제의 신뢰성 해석을 위한 직접계산법의 개발. 대한토목학회논문집, 20(3-B), 387-397
  8. 이철응 (2000c). 직접 계산법에 의한 경사제 피복재의 신뢰성 해석. 대한토목학회논문집, 20(3-B), 399-409
  9. 이철응, 안성모 (2001). 안전계수에 따른 경사제 피복제의 파괴확률. 한국해안해양공학회지, 13(1), 9-17
  10. 정신택, 김정대, 조홍연 (2004). 한국 연안 심해 설계파고의 극치분포 특성. 한국해안해양공학회지, 16(3), 130-141
  11. 조홍연, 정신택, 오영민 (2004). 조위자료의 확률밀도함수 추정. 한국해안해양공학회지, 16(3), 152-161
  12. Burcharth, H.F. (1991). Introduction of partial coefficient in the design of rubble mound breakwaters. Proc. Coastal Structures Breakwaters, Institution of Civil Engineers, London, 543-564
  13. Burcharth, H.F. and Sorenson, J.D. (2000). The PIANC safety factor system for breakwaters. Proc. Coastal Structures '99, Spain, 1125-1144
  14. Hanzawa, M., Sato, H., Takahashi, S., Shimosako, K., Takayama, T. and Tanimoto, K. (1996). New stability formula for wave-dissipating concrete blocks covering horizontally composite breakwaters. Proc. 25th Coastal Engineering Conference, ASCE, Orlando, 1665-1678
  15. Hudson, R.Y. (1959). Laboratory investigation of rubblemound breakwaters. Journal of Waterways and Harbors Division, ASCE, 85(WW3), 93-121
  16. Nagao, T., Kadowaki, Y. and Terauchi, K. (1995). Evaluation of safety of breakwaters by the reliability based design method(1st report: Study on the safety against sliding). Rep. of the Port and Hab. Res. Inst., 34(5), 40-70 (in Japanese)
  17. Nagao, T., Okubo, N., Kawasaki, S. and Hayashi, Y. (1998). Evaluation of safety of breakwaters by the reliability based design method(3rd report: Concluding the applicability of reliability based design method). Rep. of the Port and Hab. Res. Inst., 37(2), 132-176 (in Japanese)
  18. Permanent International Association of Navigation Congresses (1992). Analysis of rubble mound breakwaters. Report of Working Group No. 12 of the Permanent Technical Committee II, 46
  19. Shimosako, K. and Takahashi, S. (1998). Reliability design method of composite breakwater using expected sliding distance. Rep. of the Port and Hab. Res. Inst., 37(3), 4-30 (in Japanese)
  20. Shore Protection Manual (1984). Waterways Experiment Station. Corps of Engineers, Coastal Engineering Research Center
  21. van der Meer, J .W. (1987). Stability of breakwater armor layers design formular. Coastal Engrg., 11, 219-239 https://doi.org/10.1016/0378-3839(87)90013-5
  22. van der Meer, J.W. (1988a). Rock slopes and gravel beaches under wave attack. Ph.D. thesis, Delft University of Technology, The Netherlands
  23. van der Meer, J. W. (1988b ). Deterministic and probabilistic design of breakwater armor layers. J. Waterway, Port, Coastal and Ocean Engrg., ASCE, 114(1),66-80 https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-950X(1988)114:1(66)
  24. van der Meer, J.W. (1988c). Stability of Cubes, Tetrapods and Accropode. Proc. Conf. Breakwaters '88, 59-68