A Study on the Restructuring of Shipbuilding Industry and the Structure of Community Cooperation - The Case of Sinhyeon-eup in Geoje, Korea -

조선산업 구조조정과 지역사회 협력구조에 관한 연구 -거제시 신현읍을 사례로 -

  • Published : 2005.09.01

Abstract

This study inquired the features of restructuring of shipbuilding industry and structure of community cooperation. The Sinhyeon-eup region has experienced rapid changes as a large shipyard location. Prior to Korea, Japan has developed the cooperation of company-community-residents relationships and the reorganization of location systems through division and accumulation system. The restructuring of shipbuilding industry in Korea have focused on the improvement of business environment. So they have not been efficiently settled in the accumulation and the cooperation structure between company and region. Japan established the organic cooperation structure of company and community before the large restructuring, while the shipbuilding industry city of our country commenced it with the crisis of community by the restructuring. In the Sinhyeon-eup region, The connecting ring among the production sections of a core company in center is established. However the structure of community cooperation is weak. The structure of community cooperation as local governance consist of company, pubic institution, local residents, and regional expert. This structure can be a rational channel in which it can not only strengthen the cohesion of the community, but also solve the present questions of the industrial city.

본 연구는 조선산업의 구조조정과 지역사회 협력구조 특성에 대하여 고찰하였다. 신현읍은 조선 대기업의 입지로 급격한 사회$\cdot$경제적 변화를 경험하였다. 우리 나라보다 먼저 구조조정을 경험한 일본의 경우, 분업화와 집적화를 통한 조선산업의 입지구조재편과 기업-지방정부-지역주민의 협력관계를 발전시켜 왔다. 우리나라 조선산업 구조조정은 대기업의 경영환경 개선이 핵심이었기 때문에 기업간$\cdot$지역간 집적화나 협력구조가 정착되지 못하였다. 기업과 지역사회의 유기적 협력구조가 대규모 구조조정 이전에 구축된 일본의 경우와는 달리, 우리나라 조선산업도시는 구조조정에 따른 지역사회의 위기의식에서 기업-지역사회 협력구조가 출발하였다. 조선 대기업이 입지한 신현읍 지역은 중핵기업을 중심으로 구축된 생산영역간 연결고리는 회고하지만, 지역사회 협력구조는 미약한 현실이다. 기업, 공공기관, 지역주민, 지역전문가 등이 참여하는 로컬 거버넌스로서의 지역사회 협력구조는 지역사회의 응집력 강화뿐만 아니라, 산업도시가 직면한 문제를 해결할 수 있는 합리적 통로가 될 수 있을 것이다.

Keywords

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