Efficient Geometric Model Reconstruction using Contour Lines

외곽선을 이용한 효율적인 기하모델 재구성 기법

  • 정회상 (인하대학교 컴퓨터정보공학과) ;
  • 권구주 (인하대학교 컴퓨터정보공학과) ;
  • 신병석 (인하대학교 컴퓨터정보공학과)
  • Published : 2005.08.01

Abstract

3D surface reconstruction is to make the original geometry of 3D objects from 2D geometric information. Barequet's algorithm is well known and most widely used in surface reconstruction. It tiles matched regions first, then triangulates clefts using dynamic programming. However it takes considerably long processing time while manipulating complex model. Our method tiles a simple region that does not have branches along minimally distant vertex pairs at once. When there are branches, our method divides contour lines into a simple region and clefts. We propose a fast and simple method that calculates medial axes using a minimum distance in cleft region. Experimental results show that our method can produce accurate models than the previous method within short time.

표면 재구성은 2차원 기하정보로 부터 3차원 물체의 형상을 복원하는 방법이다. 기존의 표면 재구성 알고리즘 중 많이 사용되는 Barequet의 방법은 정합되는 부분을 먼저 타일화 하고, 정합되지 않는 부분인 클레프트는 동적 계획법으로 타일화 한다. 그러나 이 방법은 클레프트를 처리하는 시간이 오래 걸리기 때문에 모델이 복잡할 경우 수행속도가 저하되는 단점이 있다. 본 논문에서는 분기가 없는 단순영역을 한 번의 연산으로 외곽선의 최단거리 정점을 따라 타일화 하고, 분기가 있는 경우에는 정합이 잘되는 기본영역과 정합이 되지 않는 클레프트로 나눈다. 클레프트는 최단거리 정점들의 중점을 이용하여 간단하고 신속하게 타일화 하는 방법을 제안한다. 실험결과 기존 방법보다 메쉬 재구성 속도와 정확도가 높아진 것을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

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