조선시대 직물에 나타난 동물문양의 유형과 특성

The Types and Characteristics of Animal Patterns Used on fabric of Chosun Dynasty

  • 장현주 (제주대학교 의류학과) ;
  • 하종경 (동명정보대학교 패션디자인학과)
  • Jang Hyun-Joo (Dept. of Clothing & Textiles, Cheju National University) ;
  • Ha Jong-Kyung (Dept. of Fashion Design, Tong Myoung Information University)
  • 발행 : 2005.08.01

초록

This stuffy is to understand the symbolic meaning of Korean traditional animal Patterns, to analyze their figurative characteristics focusing on fabric relics of Chosun Dynasty, and to search their internal beauty as well as their external beauty. Animal patterns can be classified as Individual type, the type that only animal patterns are used, and Compound type, the type that animal patterns are used with other patterns. The Individual type was not found at all. Only the Compound type, compounded with two or three other patterns, were found. Among the other patterns used in the Compound type, botanical patterns and heaven-and-earth-shaped patterns were the majority while letters patterns were rarely used. Bird patterns take enormously large part of the animal patterns. In terms of the arrangement, animal patterns are classified as Dense type, Sparse type, and Picturesque type.'rho three types are almost equal in their quantity. Picturesque type is found comparatively a lot. Animal patterns are much more frequently used in female clothes than in male clothes. For female clothes, they are mostly used in some parts of the clothes with ornamental effect. But, for male clothes, they are mainly used all over the fabric by weaving animal patterns on it. Not just their external beauty, animal patterns have also internally beautiful characteristics, such as keeping away from wicked ghosts, hoping for good luck, emblematic features, having ideological meanings, and so on.

키워드

참고문헌

  1. 천진기 (2003). 한국 동물 민속론. 서울: 민속원, pp. 14-17, p. 33
  2. 윤사순 (2001). 한국 민속의 세계, 제9권, 서울: 고려대학교 민족문화연구원, p. 647
  3. 周汛, 高春明 편저 (1996). 中國衣冠服飾大辭典. 上海: 辭書出版社, pp. 592-594
  4. 안상수 (1997). 한국 전통 문양집 박물관 시리즈 1 궁중유물전시관편. 서울: 안그라픽스, p. 98, pp. 110-121
  5. John E. Vollmer (2002). Ruling from the dragon throne-costume the qing dynasty(1644-1911)-. 홍콩: Ten Speed Press, p. 100
  6. 석주선 기념민속박물관 (1983-2002). 한국복식, 1호-20호
  7. 경기도박물관 (2003). 동래정씨 묘 출토복식 조사보고서
  8. 경기도박물관 (2001). 전주이씨 묘 출토복식 조사보고서
  9. 고부자 (2002). 조선시대 피륙(직물)의 무늬. 단국대학교 석주선 기념박물관
  10. 국립민속박물관 (1997). 한국 복식 2천년. 서울: 신유
  11. 김명숙 (1999). 조선시대 복식 연구 -洪禹協 遺衣를 통해 본 朝鮮時代 17世紀 服飾과 織物-. 서울: 학연문화사
  12. 심연옥 (2002). 한국 직물 오천년. 서울: 고대직물연구소
  13. 김영숙 (2002). 조선조 후기 궁중 복식 -영왕 복식 중심-. 서울: 신유
  14. 고려대학교 박물관 (2003). 坡平尹氏 母子 미라종합연구논문집 II
  15. 온양민속박물관 (1989). 安東金氏墳墓發掘調査報告書
  16. 서울역사박물관 (2003). 趙儆墓 出土遺衣
  17. 광주민속박물관 (2000). 霞川 高雲 출토유물
  18. 영주시 (1998). 判決事 金欽祖先生 合葬墓 發掘調査 報告書
  19. 경기도박물관 (2004). 심수륜묘 출토복식
  20. 이순원, 유효선, 조우현 서울대학교 한국복식연구실 (2000). 이석명(李碩明)묘 출토복식 조사보고서
  21. 이주영, 장현주, 도주연, 장정아 (2004). 보문(寶紋)의 유형과 조형성 연구. 복식, 54(2), pp. 17-18
  22. 장현주 (2004). 조선시대 직물에 나타난 구름문양의 유형과 특성. 한국의류산업학회지, 6(2), pp. 173-174
  23. 진미희, 권영숙 (1993). 우리나라 조우삽관과 사상적 배경. 복식, 21, p. 133
  24. 국립대구박물관 (2003). 한국의 문양 -용-. 서울: 통천문화사, p. 55
  25. 허균 (2002). 전통 문양. 서울: 대원사, pp. 40-41