Dimension- by-Dimension Effects of Service Quality on the Customer Relationship Quality of Internet Shopping Malls and the Moderating Role of the Length of Use

인터넷 쇼핑몰 고객관계의 질에 대한 서비스품질 차원별 영향 및 이용기간의 조절역할

  • Quan Dong Mei (Full-time instructor, College of International business, Qingdao University)
  • 전동매 (중국 청도대학 국제상학원)
  • Published : 2005.04.30

Abstract

First, based on extant studies in the field, the author extracts environments, general and personalized interactions between an internet shopping mall and its customers, interactions among customers, and outcomes as 5 relevant dimensions of the service quality of an internet shopping mal She derives hypotheses on the relationships between each of the service quality dimensions and each of the three components of the relationship quality, satisfaction, trust, and commitment. She also investigates the moderating role of the relationship duration defined by the length of use in the relationships. She studies the relationships among the three relationship quality components and their effects on the future intentions of relationship maintenance, too. Through a survey on college students and adult consumers, she gathers 349 qualified questionnaires. Applying regression methods on the data, she finds out that most of the relationships between each of the service quality dimensions and each of the relationship quality dimensions are statistically significant but that the strengths of relationship are quite different dimension by dimension. The moderating effect of the relationship duration is not found except one case, the relationship between general interactions and trust. The author also finds out positive relationships between satisfaction and trust between satisfaction and commitment, and between trust and commitment. Positive relationships between trust and the future intention of relationship maintenance and between commitment and the future intention are found. But the data does not reveal any statistically significant relationship beetween satisfaction and the future intention. The author provides a few implications of the research results and future research agenda.

이 연구에서는 기존 연구의 검토를 통해 인터넷 쇼핑몰의 서비스품질 차원으로 환경적 품직, 고객-기업간의 일반적인 상호작용, 고객-기업간의 개인화된 상호작용, 고객간의 상호작용 및 결과적 품질을 도출하였다. 먼저 인터넷 쇼핑몰 서비스품질의 각 차원이 고객관계의 질을 구성하는 만족, 신뢰, 몰입에 미치는 영향을 실증하였다. 이들의 관계를 이용기간으로 측정한 관계지속기간이 조절하는지의 여부를 검토하였다. 만족과 신뢰 및 몰입 간의 관계를 분석하였다. 또한 관계의 질을 구성하는 세 요인과 관계지속에 대한 미래의도의 관계를 실증하였다. 기존 연구들에 바탕을 두고 구성한 측정척도들로 구성된 설문지를 이용하여 대학생 및 일반 성인을 대상으로 수집한 유효설문지를 349부를 이용하여 회귀분석을 실시하였다. 환경적 품질과 만족, 개인화된 상호작용과 신뢰를 제외한 서비스 품질 차원과 관계의 질 구성요소 사이의 관계는 통계적으로 유의한 결과를 얻었다. 관계의 강도는 차원마다 다른것도 확인하였다. 이용기간의 조절효과는 일반적인 상호작용과 신뢰의 관계에서만 확인할 수 있었다. 만족은 신뢰와 몰입과, 그리고 신뢰는 몰입과 정의 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 신뢰와 몰입은 관계지속에 대한 미래의도에 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 만족과 미래의도 사이에는 직접적인 관계를 확인할 수 없었다. 이상의 연구결과를 토대로 시사점과 향후 연구과제를 제시하였다.

Keywords