Study on the Psychological Factors of Human Socialization in Visual Design - Focused on the printed media advertisements from 1994 to 2003 -

시각디자인에 나타난 인간의 사회화과정의 심리요인에 관한 연구 - 1994-2003년의 인쇄매체광고를 중심으로 -

  • Published : 2005.05.31

Abstract

The aim of this study was to investigate how the psychological factors of human interrelation or human socialization are associated with the visual design based on sociological and psychological theories. To accomplish this goal, human socialization was examined on the basis of physiology, philosophy, and psychology. Then a case study was employed to assess how they function in the area of visual design. In literature, the sources of psychological factors of human socialization were categorized into 11 items including the sexual hedonic pursuit. These items were used for the evaluation of 40 printed media advertisements, all of which were the winners of the Korea Advertising Awards from 1994 to 2003. As a result, it was revealed that most advertisements responded to the items of adaptive value and cultural imprinting as biological bases. Also, it was discovered that the existential foundation of advertising has been based on mutual distrust and the payoff matrix as a mind of social unrest. In conclusions, it was illustrated that future advertising will remain based on adaptive value, cultural imprinting, social learning, and imitation learning, as long as advertising continue to hold its reason for existence.

본 연구는 인간의 상호관계성 혹은 인간의 사회화과정이 오늘날의 시각디자인에 어떻게 관여되고 있는가를 사회학적, 심리학적인 이론을 바탕으로 규명할 목적으로 작성되었다. 먼저 인간의 사회화에 대한 생리학과 철학, 그리고 심리학적인 근거를 고찰하였고 이들이 시각디자인에 구체적으로 어떻게 작용하는가를 사례연구를 통하여 분석하였으며, 분석된 결과를 결론으로 도출하였다. 문헌연구를 통하여 얻어낸 인간의 사회화과정의 심리요인은 성적쾌락추구를 비롯하여 11개로 정리되었고, 이를 도구 삼아 1994년부터 2003년까지 대한민국광고대상 수상작 40편의 인쇄매체광고디자인을 분석하였다. 분석된 결과는 생물학적인 기초로서의 적응가치와 문화적 각인항에 사례의 대부분이 반응하고 있었음이 발견되었고, 광고가 지니고 있는 기본적인 존립근거로는 사회적 불안심리로서의 상호불신과 대가행렬에 바탕을 두고 있었음이 발견되었다. 이는 앞으로의 광고 역시 오늘날과 같은 존재이유를 지니는 한, 적응가치, 문화적 각인, 사회학습, 모방학습 등에 기초할 수밖에 없음을 시사하는 것이다.

Keywords