Abstract
The archive management system for the National Assembly is divided into two ways and propelled by each of them : one is providing the service for the recording purpose by the legislation data processing office and the other is the archiving service by the National Assembly Archives. In this context, a clear analysis is much required for the organization and operation of the archive management system. Also, with the legislation research bureau scheduled to be organized newly, the data processing policy for the National Assembly is being largely modified as the operation plan for the joint computerization center of the National Assembly came out. In relation to the data processing of the National Assembly, the Assembly has requested the research outsourcing to the Korean Research Institute of Electronic Government and had the four possible operation plan of the computerization center as a result. On the basis of four alternatives proposed by the Korean Research Institute of Electronic Government, the Assembly has sought out the desirable way for the archive system of the Assembly. The status of the National Assembly Archives is taken into consideration in finding out the solution for improving the data management system of the National Assembly.
국회 기록관리는 입법정보화담당관실의 기록업무 이용제공과 국회기록보존소의 기록보존업무가 분산 추진되어 기록관리의 조직과 업무에 대한 명확한 분석이 필요하다. 또 올 하반기에 입법조사처의 신설이 예정되고 장기적으로 국회통합전산센터의 운영방안이 도출되어 국회 정보화의 정책이 크게 수정되고 있다. 국회는 국회 정보화와 관련하여 국회 전산센터 운영 및 향후 발전방향을 한국전자정부연구원에 연구용역을 의뢰하였고 연구결과 네 가지 전산센터 운영방안을 제시받았다. 한국전자정부연구원이 제시한 네가지 전산센터 운영방안을 토대로 국회 기록관리 체제방안에 대해 바람직한 방향을 모색하였다. 국회기록 관리체제정비 방안은 국회기록보존소 위상과 관련하여 고려하였다.