DOI QR코드

DOI QR Code

배전계통에 사용되는 동봉 접지전극의 접지 임피던스 특성 분석

Ground Impedance Characteristics Analysis of a Copper Rod-type Grounding Electrode used for Electric Distribution Systems

  • 김경철 (홍익대학교 전기공학과) ;
  • 이주홍 (홍익대학교 전력계통 연구실) ;
  • 진성은 (홍익대학교 대학원 전기공학과) ;
  • 오정석 (조달청 IT) ;
  • 박상영 (홍익대학교 전력계통 연구실) ;
  • 최종기 (한국전력공사 전력연구원 전력계통 연구실) ;
  • 김유준 (홍익대학교 전력계통 연구실)
  • 발행 : 2005.09.30

초록

접지 시스템은 전기설비의 기준 전위점을 확보할 뿐만 아니라 대지에 낮은 저항으로 고장 전류를 흐르게 한다. 주파수에 대한 함수로 접지임피던스는 고장전류가 넓은 범위의 주파수를 포함하기 때문에 접지 성능을 평가하는데 필요하다. 동봉은 배전계통에서 가장 많이 쓰이는 접지 전극이다. 본 논문에서는 동봉의 접지임피던스를 주파수 60[Hz]에서 100[kHz] 범위까지 측정하였고, 접지임피던스를 회로 모델과 전달함수 모델로 구하여 측정된 값과 비교 검토하였다.

Grounding insures a reference potential point for electric devices and also provides a low resistance path for fault currents in the earth. The ground impedance as a function of frequency is necessary for determining its performance since fault currents could contain a wide range of frequencies. A cower rod electrode is the most commonly used grounding electrode in electric distribution systems. In this paper, the ground impedance of cower rods has been measured in frequency ranging from 60[Hz] up to 100[kHz] and an equivalent circuit model, transfer function model of the ground impedance are identified from the measured values.

키워드

참고문헌

  1. F.A. Wenner, 'A Method of Measuring Resistivity', National Bureau of Standards, 1916
  2. Digital Earth Tester Model MEGGER DET 2/2', AVO International Ltd., 2000
  3. CDEGS User's Guide', SES Technologies Ltd., 2003
  4. IEEE std 81-1983, 'IEEE Guide for Measuring Earth Resistivity, Ground Impedance, and Earth Surface Potential of a Ground system', IEEE Inc., 1983
  5. I.F. Gonos, F.V. Topalis, I.A. Stathopulos, 'Transient impedance of grounding rods', International Symposium on High Voltage Engineering, Vol 2, pp272-275, 1999
  6. J.A. Cadow and H.R. Martens, 'Discrete-time and Computer Control System', Prentice-Hall Inc., 1970
  7. MATLAB User's Guide,'System Identification Toolbox', Math Work, 2002
  8. L. Ljung, 'System Identification', Prentice Hall, 1999