도시 교통체계의 지속가능성 평가를 위한 도시 접근성 지표

Urban Accessibility Index for Evaluation of Sustainability in Urban Transport System

  • 발행 : 2005.12.31

초록

접근성은 접근의 쉬운 정도를 개념화 한 것으로 접근성을 지표화하여 현재 교통시스템의 상태를 수치화, 현재 교통수단의 서비스 개선효과 및 새로운 교통수단의 도입 효과 측정과 같은 교통사업 평가에 중요하게 사용되고 있다. 본 연구의 목적은 다양한 도시 내 통행 행태의 분석이 가능한 서울시 도시 접근성 지표의 제안 및 활용방안 소개를 주 내용으로 하고 있다. 이를 위해 미국 Texas-Austin 대학교 교통연구센터(CTR)에서 제시한 접근성 지표를 바탕으로 서울시의 통행행태를 고려한 서울시 도시 접근성 지표를 구성하였다. 또한 본 연구에서 구성한 서울시 도시 접근성 지표를 에너지 효율적인 수단과 에너지 비효율적인 수단간의 접근성 차이를 반영하여 지속가능성 여부를 평가할 수 있는 MAG(Modal Accessibility GaP) 지표에 적용하여 2002년 서울시 교통시스템의 지속가능성을 평가해 보았다. 이와 함께 서울시 대중교통체개개편 사업이 서울시 교통시스템의 지속가능성에 어떠한 영향을 주었는지 네트워크 데이터를 이용하여 2002년도와 2004년도의 서울시 MAG 지표의 변화를 분석하였다. 서울시 도시 접근성 지표분석에 이용한 데이터는 2002년 가구통행실태조사에서 30%를 추출한 표본 자료이다.

Accessibility is the generalized definition on how ease of access. Accessibility is used to appraise transportation project such as capturing the quality of the existing state of the transportation system at diverse spatial levels, It also reflects on the effect of improvements to the existing travel modes and the intoduction of new modes. The overall goal of this study is to propose a measure of urban accessibility in Seoul which can analyze various behavior of travelers in the city and to present applications. In this study, we apply measures of accessibility which are developed by CTR(The Center for Transportation Research, the University of Texas at Austin) to construct the urban accessibility index applicable for explaining trip behavior in Seoul. We evaluate sustainability of urban transport system in Seoul in 2002 by using the MAG(Modal Accessibility GaP) index which is developed to measure the accessibility gap between the more energy-efficient mode and less energy-efficient mode of transport. By analyzing the change of MAG index between 2002 and 2004 based on network data, we show how the public transportation system reform affect the sustainability in transport system.

키워드

참고문헌

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