한국전래동화를 통한 활동중심 독서지도가 아동의 읽기 태도 및 읽기 이해에 미치는 영향

The Effect of Activities-Centered Reading based on Korean Fairy Tales on Children's Reading Attitude and Comprehension

  • 발행 : 2005.06.01

초록

This research analyzed the effect of activity-centered reading band on Korean fairy tales on children's reading attitude and comprehension. The reading altitude of the experimental-group children exhibited more meaningful change in such subordinate areas as academic reading attitude. The academic reading attitude of the male experimental-group had higher improvement than that of the female experimental-group. In addition, the reading comprehension scores of the experimental-group children were higher than those of the control-group children. The reading program effects on reading comprehension were more meaningful in girls in the experimental group than boys in the group. Therefore, the results of this study have demonstrated the necessity of the development and application of a Korean fairy tales program for reading and an activity-centered reading program.

키워드

참고문헌

  1. 가경신(1998). 독자의 심리적 요인이 읽기 성취에 미치는 영향. 한국교원대 교육대학원 석사학위논문
  2. 김기창, 최운식(1988). 전래동화교육론. 서울: 집문당
  3. 김동숙(2003). 교사의 동화 읽어주기가 초등학교 3학년 아동의 읽기태도와 이해력에 미치는 영향. 가톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문
  4. 김동일(2000). 기초학습기능 수행평가체제 읽기 검사 검사요강. 서울: 학지사
  5. 김순덕(2000). 문학작품을 통한 읽기 지도 전략이 초등학교 아동의 문식성에 미치는 효과. 서울 여자대학교 대학원 박사학위논문
  6. 박승호, 이문옥, 이옥선(2000). 초인지 읽기전략이 5-6학년 아동의 독해에 미리는 영향에 관한 연구. 교육심리연구, 14(1), 71-86
  7. 송영숙(2001). 초등학교 전래동화의 효율적 지도 방안 연구. 대전대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 오경숙(2003). 독서활동 프로그램 적용이 초등학교 1학년 아동의 독서생활에 미치는 영향. 목포 대학교 교육대학원 석사학위논문
  9. 오복순(2002). 음악과 문학을 활용한 통합적 읽기프로그램이 읽기태도 및 읽기능력에 미치는 효과. 카툴릭대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 원진숙, 윤준채, 전아영(2002). SSR 활동이 학습자의 읽기태도 및 읽기이해에 미치는 영향. 국어교육, 108, 173-199
  11. 이근영(1999). 아동의 읽기 태도와 가정의 문해 환경간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  12. 이상금, 장영희(1996). 유아문학론. 서울: 교문사
  13. 이성애(2002). 아동의 읽기태도와 읽기이해 간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  14. 이순희(2001). 독서 모둠활동이 초등학교 6학년 학생의 독서 태도에 미치는 영향. 카톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문
  15. 이정희(1993). 국민학교 교육과 전래동화의 연관성. 초등국어교육, 3, 1-18
  16. 이지선(1995). 초등학교 아동을 위한 독서지도 프로그램 개발 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  17. 이형모(2002). 전래동화의 초등학교 국어 교과서 수용양상 연구. 중부대학교 인문사회과학대학원 석사학위논문
  18. 장영주(1995). 전래동화의 교육적 활용 방안에 관한 연구. 영남대학교 대학원 석사학위논문
  19. 전아영(2003). 지속적인 읽기 활동을 통한 읽기태도 신장 방안 연구. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  20. 최경희(2003). 활동 중심의 독서 지도 방법, 한국초등국어교육, 22, 279-304
  21. 한철우(1998). 사람들은 왜 책을 안 읽는가. 독서연구, 3, 155-182
  22. Brown, L. E. (1992). A study of the relationships among self-concept, reading attitude and reading comprehension in second grade readers. Unpublished Master's Thesis, Memorial University of Newfoundland, St. John's, Newfoundland, Canada
  23. Cullinan, B. W. (1987). Children's literature in the reading program. Newark, DE: International Reading Association
  24. Gambrell, L. B. (1996). Creating classroom culture that foster reading motivation. The Reading Teacher, 50, 14-25
  25. Hall, D. S. (1978). The relationship of reading attitudes to achievement, sex, and social class among fifth grade pupils. (Eric Document Reproduction Service No. 158-252)
  26. Huizinga, J. (1991). 호모루덴스. 권영빈 역. 서울: 기린원
  27. Kush, I. C., & Watkins, M. W. (1996). Long-term stability of chidren's attitudes toward reading. Journal of Education Research, 89(5), 315-319 https://doi.org/10.1080/00220671.1996.9941333
  28. Marsh, H. W. (1989). Age and sex effects in multiple dimensions of self-cincept: Preadoledscence to early adulthood. Journal of Educational Psychology, 81, 417-430 https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.3.417
  29. Mathewson, G. C. (1994). Model of attitude influence upon reading to read. In R. B. Ruddell, M. R. Ruddell & H. Singer(Eds.), Theoretical models and process of reading(4th ed., pp. 1131-61). Newark, De: International Reading Association
  30. McKenna, M. C., Kear, D. J., & Ellsworth, R. A. (1995). Children's attitudes toward reading: A national survey. Reading Research Quarterly, 30, 934-956 https://doi.org/10.2307/748205
  31. McNamara, D. S. (2001). Book review: Reading comprehension difficulties: processes and intervention. Journal of Pragmatism, 33(6), 943-956
  32. Paris, S. G., Cross, D. R., & Lipson, M. Y. (1984). Informed strategies for learning: A program to improve children's reading awareness and comprehension. Journal of Educational Psychology, 76, 1139-1252 https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.6.1139
  33. Parker, A., & Paradis, E. (1986). Attitude development toward reading in grade one through six. Journal of Educational Research, 79, 313-315
  34. Rubin, K. H. (1988). Social and emotional development from cultural perspective. Developmental Psychology, 34(4),611-615
  35. Saracho, O. N. (1988). Preschool reading attitude scale. Early Child Development and Care, 37, 93-108 https://doi.org/10.1080/0300443880370107
  36. Smith, M. C. (1990). A longitudinal investigation of reading attitude development from childhood to adulthood. The Journal of Educational Research, 83, 215-219
  37. Thompson, G. B. (1975). Sex difference in reading attainments. Educational Reasearch, 18(1), 16-23 https://doi.org/10.1080/0013188750180102
  38. Tompkins, G. E., & Mcgee, L. M. (1993). Teaching reading with literature. New York: Macmillan, 12-20
  39. Wallbrown, F. H., & Wisneski, P. D. (1981). Normative data for eight dimension of reading. Psychology in the Schools, 18, 408-412 https://doi.org/10.1002/1520-6807(198110)18:4<408::AID-PITS2310180405>3.0.CO;2-Z
  40. Whiteway, R. (1995). A study of the interrelationships among fifth grade students' concepts of parental relationships, peer relationships, reader self, gender, reading attitude and comprehension. Unpublished Master's Thesis, Memorial University of Newfoundland, St. John's, Newfoundland, Canada
  41. 日本明治圖書(2000). 敎育科學國語敎育 5月