A Study on Residential Evaluation & Remodeling Preference Characteristics with the Personality Type( I )

성격 유형과 주거평가 및 리모델링 선호특성에 관한 연구( I )

  • 김남효 (숭실대학교 건축학부 실내건축) ;
  • 이상호 (연세대학교 대학원 건축공학과)
  • Published : 2005.06.01

Abstract

The purpose of this study is to analyze the relationship between the personality type and the residential evaluation & remodeling preference. The subjects of this investigation were collected through questionnaire from two hundred and twelve adult residents who live in Seoul, Korea. The collected cases are analyzed by using statistics software spss-win. The personality is classified eight types; E(extraversion), I(introversion), S(sensing), N(intuition), T(thinking), F(feeling), J(judging) and P(perceiving) in MBTI (Myers Briggs Type Indicator). By using the rotated component matrix of varimax method, the satisfaction of the actual residential conditions is classified into seven grouping factors. The preference of interior image is classified into thirteen factors. The important living patterns - activity, interest, and opinion - are classified into ten factors. And the important needs of residential remodeling are classified into twelve factors. By using the one way anova method, between these forty two grouping factors and personality type MBTI, there are analyzed several significances that will be useful in residential design and remodeling design & planning

Keywords

References

  1. 김남효, 건물성능개선을 위한 리모델링에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 제25호, 2000
  2. 김선희, 개인특성과 의사결정유형 관계에 관한 실증적 연구, 1998
  3. 김정택 외, 167가지 성격유형의 특성, 한국심리검사연구소, 2000
  4. 박선영 외, 소비가치가 주태유형 선택행동에 미치는 영향에 관한 연구, 대한국토도시계획학회지 국토계획 제40권, 2005
  5. 박혜숙, 생활양식에 따른 실내디자인 선호유형, 연세대박사논문, 2000
  6. 신경주 외, 아파트의 규모에 따른 리모델링 실태연구, 한국실내디자인학회 논문집 제47호, 2004
  7. 심혜숙 외, MBTI 성장프로그램 안내서, 한국심리검사연구소, 1994
  8. 오혜경 외, 고급형 아파트의 평연구성특성 및 실내디자인경향, 한국실내디자인학회논문집 제27호, 2001
  9. 이정덕 외, 다세대주택 표준형개발에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 4권 3호, 1988
  10. 이유미 외, 소형아파트거주자의 실내공간 이용실태분석에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 1999
  11. 이진숙 외, 대도시아파트 거주자의 가구 이용실태 및 선호조사, 대한건축학회논문집, 12권 8호, 1996
  12. 최승희 외, 아파트거실과 식당, 부엌의 수납공간에 관한 연구, 한국실내디자인학회, 1998
  13. Sheth, Jagdish N., Consumption Values and Market Choices, South-Western Publishing Co., 1991
  14. Vinson, Scott, The Role of Personal Values in Marketing and Consumer Behavior, Journal of Marketing, 1977