Journal of Korean Home Economics Education Association (한국가정과교육학회지)
- Volume 17 Issue 2
- /
- Pages.171-182
- /
- 2005
- /
- 1225-1488(pISSN)
An analytical Study of The Middle School Home Economics Instructions I - Centering on Development of Checklist for Observing and Analytical framwork-
중학교 가정 교과 수업 분석 연구 I - 수업 관찰 체크리스트와 분석 틀 개발을 중심으로 -
- Yoon In-Kyung (Korea Institute of Curriculum & Evaluation) ;
- Lee Soo-Jeong (Korea Institute of Curriculum & Evaluation)
- Published : 2005.06.01
Abstract
The purpose of this study is to develop the Checklist for Observing and Analytical Framwork that assesses a series of activities related to the classroom teaching which is the core of teachers' professionalism. In clarifying the objectives of observing the classroom activities, it would be effective to understand the overall outline of the home economics instructions as well as to define the elements of the classroom work ; hence, the classroom work has been modularized in several stages, namely, planning/organization, execution, and evaluation. The stages are divided into nine elements of the classroom work in general : (1) Presenting the study objective, (2) Structuring classroom activities, (3) Teaching the content, (4) Question-and-answers (5) Feedback the to the students' responses, (6) Offering learning opportunities, (7) Stimulating the students' interest, (8) Evaluation, (9) Applying the result of the evaluation.
최근 수업 연구의 새로운 패러다임은 수업에서 '실제로 하는 일'에 초점을 두는 교실 수업 중심의 연구(Classroom Centered Research)로 전환하고 있다. 이와 같은 경향에 따라 본 연구는 중학교 가정 교과 수업이 어떠한 조직과 요소로 구성되어 있으며, 어떠한 내용으로 전개되는지 살펴봄으로써 가정 교과 수업의 관찰과 분석의 관점을 명료화하였다. 즉 본 연구는 학교 현장에서 가정 교과 수업을 관찰하고 분석할 수 있는 체계적인 도구를 개발함으로써 가정 교과 고사들이 자신의 수업을 스스로 분석
Keywords
- Home Economics Class;
- Observing the classroom activity;
- Analyzing the classroom activity;
- Checklist for Observing the classroom activity
- 가정 수업;
- 수업 관찰;
- 수업분석;
- 수업 관찰 체크리스트;