초등컴퓨터 교육목표와 교육내용의 선정과 조직에 관한 연구

The Study on Selection and Organization of Computer Education Goal and Content in Elementary School

  • 한선관 (경인교육대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 이수정 (경인교육대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 이재호 (경인교육대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 김영기 (경인교육대학교 컴퓨터교육학과)
  • Han, Sun-Gwan (Dept. of Computer Education, Gyeong-In National University of Education) ;
  • Lee, Soo-Jung (Dept. of Computer Education, Gyeong-In National University of Education) ;
  • Lee, Jae-Ho (Dept. of Computer Education, Gyeong-In National University of Education) ;
  • Kim, Young-Gi (Dept. of Computer Education, Gyeong-In National University of Education)
  • 발행 : 2004.09.30

초록

컴퓨터 교과가 제 7차 교육과정에 필수 교과가 됨에도 불구하고 아직까지 실제적인 컴퓨터 교육의 목표와 내용의 선정 및 조직에 관한 구체적인 논의와 연구가 충분히 이루어졌다고 보기는 어렵다. 학교급별로 정보통신기술과 관련된 목표를 정하고 학습자들을 체계적으로 가르친다는 계획은 그 자체로서 매우 가치가 있는 일이나 그 수준과 목표를 어떻게 설정하는가는 교육의 성공 여부와 직결되는 문제라는 점에서 본 연구는 초등 교육에서 가르치고 있는 각 교과의 교육 목표를 분석하고 외국 교육과정을 분석해 봄으로써 초등학교에서 컴퓨터 교육 목표를 제안 하였으며 그에 따른 컴퓨터 교육 내용의 선정 및 조직 방법에 대하여 논하였다. 본 연구를 통하여 초등컴퓨터 교육의 방향과 연구의 기초를 제공하였다.

There have not been extensive studies on the objectives and contents for computer education, although the computer became a required subject in the 7th Curriculum. Since the success of education greatly depends on the established educational goals, it is important to set up refined objectives related to information communication technology and to educate children accordingly in a systematic way. In this respect, this paper analyses objectives of each elementary subject and curriculums of foreign schools, suggests new objectives for computer education, and discusses methods for selecting contents that are fit to the objectives. Our work can be used as a basis for conducting research on elementary computer education.

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