Effective Marketing Module to the Optimization of Consumer Information in Mid-small e-Commerce Shopping Mall

중소 전자상거래 기업의 소비자정보 최적화를 위한 효율적 마케팅 모듈: e-CRM 연동전략을 중심으로

  • Kim, Yeon-Jeong (Hallym Univ. Dept. Administration, Adjunct Prof., Hancom Linux Co. Ltd)
  • 김연정 (한림대학교 경영학과 겸임교수, 주)한컴리녹스)
  • Published : 2004.11.22

Abstract

The purpose of this study is to classify customer bye-mailing responsiveness on time-series analysis and RFM module and testify the effectiveness of grouping by ROI analysis. RFM (Recency, Frequency, Monetary Value) analysis are used for customer classification that is fundamental process of e-CRM application. ROI analysis were consisted of open, click-through, duration time, conversion rate, personalization and e-mail loyalty index. Major findings are as follows; Customer segmentation were loyal customer, odds customer, dormant customer, secession customer and observation customer by Activity email module. And Loyal, dormant and secession customer are segregated by RFM module. Loyal customer group have higher point of all ROI index than other groups. These results indicated that customer responsiveness of e-mailing and RFM analysis were appropriate methods to grouping the customer. Mid-small Internet Biz adapted marketing strategy by optimization of consumer information.

본 연구는 중소규모의 인터넷 전자상거래쇼핑몰의 소비자정보 최적화를 위한 마케팅모듈의 적용에 관한 연구이다. 본 연구에서 적용한 마케팅모듈은 e-CRM 의 RFM 모듈과 이메일에 대한 장기적인 고객반응도를 분석한 이메일 반응모듈이며, 이 두 가지 분석방법으로 분류된 소비자그룹에 대한 이메일발송을 통한 ROI 분석을 통해 마케팅모듈에 대한 타당성을 검증하고자 하였다. 연구결과 두 가지 모듈에 의해 분류된 각 그룹에 대한 ROI 분석결과 매출에 대한 기여도인 전환율, 개인화요소 및 이메일반응점수인 충성도지수 모두 우수고객이 타 고객에 비해 높은 것으로 나타났으며, 이메일 기초반응도인 오픈율, 인지율, 클릭율에서도 접수가 높은 것으로 나타났다. 따라서 자본, 인원의 제약이 따르는 중소 인터넷기업은 저비용, 고효율의 타겟 마케팅 전략으로서 유효DB를 확보해야 하며, 기업의 DB구조 및 특성에 따라 RFM 및 이메일반응 모듈과 같은 타당한 마케팅모듈을 채택하여 고객서비스 및 기업수익을 강화할 수 있을 것이다.

Keywords