학습 성과(outcomes) 만족도 분석 - K대학을 중심으로 -

Analysis of Satisfaction for the Outcomes

  • 김명랑 (고려대학교 공학교육연구센터) ;
  • 윤우영 (고려대학교 재료공학부) ;
  • 이경훈 (고려대학교 건축공학과)
  • 발행 : 2004.03.01

초록

한국공학교육인증원(ABEEK)에서는 공학 인증의 중요한 기준의 하나로 학습 성과(outcomes)를 제시하고 있다. 본 연구는 12가지 학습 성과에 대한 만족도를 조사하여 학습 성과를 달성하기 위한 공과대학의 교육 과정의 개선 방향을 제시하고자 한다. 연구 결과에 따르면 74% 이상의 학생들이 만족하고 있었고, 학습 성과를 달성하기 위해서는 설계 및 교양 교육이 더욱 강화되어야 한다는 결론을 얻을 수 있었다.

One of important criteria of an engineering certification is the outcomes. This study proposes a result of satisfaction for twelve's outcomes and improvement of engineering education curriculum to achievement of the outcomes. According to the research, students over 74%s have been satisfied. And we could get the conclusion which the general and design education must be strengthened more to achievement of the outcomes.

키워드

참고문헌

  1. Besterfield-Scare, M., Shumman, L. J., Wolfe, H., Atman, C. J., McGourty, J., Miller, R. L., Olds, B. M., Rogers, G. (2000). Defining the outcomes : A Framework for EC 2000. IEEE Transaction on Engineering Education. V. 43. N(2)
  2. 한국공학교육인증기준. 기준 3. 한국공학교육인증원. 문서번호 ABEEK-N-2000-2