Analysis of Satisfaction for the Outcomes

학습 성과(outcomes) 만족도 분석 - K대학을 중심으로 -

  • 김명랑 (고려대학교 공학교육연구센터) ;
  • 윤우영 (고려대학교 재료공학부) ;
  • 이경훈 (고려대학교 건축공학과)
  • Published : 2004.03.01

Abstract

One of important criteria of an engineering certification is the outcomes. This study proposes a result of satisfaction for twelve's outcomes and improvement of engineering education curriculum to achievement of the outcomes. According to the research, students over 74%s have been satisfied. And we could get the conclusion which the general and design education must be strengthened more to achievement of the outcomes.

한국공학교육인증원(ABEEK)에서는 공학 인증의 중요한 기준의 하나로 학습 성과(outcomes)를 제시하고 있다. 본 연구는 12가지 학습 성과에 대한 만족도를 조사하여 학습 성과를 달성하기 위한 공과대학의 교육 과정의 개선 방향을 제시하고자 한다. 연구 결과에 따르면 74% 이상의 학생들이 만족하고 있었고, 학습 성과를 달성하기 위해서는 설계 및 교양 교육이 더욱 강화되어야 한다는 결론을 얻을 수 있었다.

Keywords

References

  1. Besterfield-Scare, M., Shumman, L. J., Wolfe, H., Atman, C. J., McGourty, J., Miller, R. L., Olds, B. M., Rogers, G. (2000). Defining the outcomes : A Framework for EC 2000. IEEE Transaction on Engineering Education. V. 43. N(2)
  2. 한국공학교육인증기준. 기준 3. 한국공학교육인증원. 문서번호 ABEEK-N-2000-2