A Case Study on the Effect of Calculus Class in the Cyber University

가상대학에서 미적분학 수업의 효과에 관한 사례연구

  • Published : 2004.03.01

Abstract

Most Universities in Korea begins the cyber lectures using multimedia which is supported by KRF or University. Recently, the government and universities support also a fund on these cultural contents. However, the effect and result of these lectures don't know anything now. We investigate the effect and point out the problems of the cyber lecture in the Engineering class via questionaire. We also give a suggestion on the solution in this problem.

대학에서의 가상강의는 많은 대학에서 시작하고 있으며 정부의 디지털 콘텐츠 개발과 더불어 멀티미디어 교육에 대한 투자가 활발하다. 그러나 이러한 가상강의를 통한 멀티미디어를 이용한 교육에 대한 연구는 아직은 미흡하다. 본 논문에서는 공과대학의 미적분학을 인터넷을 이용한 가상강의를 실시하고 학생들의 설문조사를 통하여 강의 효과에 관하여 조사를 하였고 문제점을 지적하였다. 또한 이러한 문제점에 대한 해결방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김응환(2001) 미분적분학, ttp://math.kongiu.ac.kr/calculus/
  2. 순천향대학교(2002). 선형대수학 2(동영상강의). http://math.sch.ac.kr
  3. 이규봉(2002). 실습하며 배우는 시어버 수치해석학. http://came.pcu.ac.kr/cyberna/
  4. 이상구(2001). 멀티마디어 선형대수학, http://matrix.skku.ac.kr/sglee/krf/in dex.htm
  5. 이춘호(2002). 공학수학[가상대학 강의록], http://analysis.hoseo.ac.kr
  6. International Linear Algebra Society(2000). Matrix Theory Education Web site. httpt://ocean.st.usm.edu/-jstuart/
  7. Caldwell. Chris K. (1995), Graph Theory Tutorials. http://www.utm. edu/departments/math/graph/
  8. Ralph. Bill and Stewart. James(1992), Journey through Calculus. Brooks/Cole Thomson Learning. Pacific Grove