Reconsideration on the Scientific Educational Validity of EBS Education Broadcasting

EBS 교육방송 강의의 과학교육적 타당성에 관한 재고

  • Shin, In-Hyun (Department of Earth Sciences Education, Chosun University) ;
  • Lim, Dhong-Il (Marine Geoenvironment and Resources Research Division, Korea Ocean Research and Development Institute)
  • 신인현 (조선대학교 사범대학 지구과학교육학과) ;
  • 임동일 (한국해양연구원 해저환경자원연구본부)
  • Published : 2004.04.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the educational validity of EBS education broadcasting. The purpose of science education is not only to improve metacognition, but also to make student acquire scientific knowledge. So, this study present the question of whether EBS education broadcasting could raise students' metacognition or not. At ㅂ highschool, the VOD texts provided by EBS education broadcasting was used for all curriculums including science in 2002 and 2003. It was accepted that the model wpuld be using considered VOD texts as materials and focusing on students' voluntary acting. But the students couldn't be given a stimulus raising metacognition by these models. The metacognition such as metaknowledge, metaexperience, and monitoring must be mediated during school hours for valuable science lessons. First, the manipulation such as teacher's pertinent question or comment reminding students about the materials was connected with teaming subject. Second, it is important for students to do an analogical experiment in odor to experience the reality. Third, feedback and the scripts of students' conversation must be given to students to monitor their own learning process.

이 연구는 최근에 사회적 이슈가 되고 있는 교육방송의 과학 교육적 효율성과 목적 타당성을 알아보기 위한 것이다. 본 연구에서는 과학교육의 목적이 과학 지식의 습득뿐만 아니라 과학에 대한 상위인지의 향상에 있다고 보고 교육방송이 학습자의 과학에 관한 상위인지를 고차원화할 수 있는지를 2002년, 2003년에 걸쳐 학교의 행정적 차원에서 EBS교육방송을 1, 2학년 수업에 활용했던 ㅂ 고등학교를 통해 고찰하였다. 더 고등학교에서는 자료형 방송 활용 수업모형과 학습자 중심의 모형을 주로 활용하였으며, 따라서 학습자들은 수업을 통해 과학적 지식만을 습득할 뿐 상위인지를 고무시킬 수 있는 자극을 받지 못한다는 결과를 도출하였다. 교육방송이 과학교육에 효율적이고 타당하게 활용되기 위해서는 상위인지에 해당하는 상위지식, 경험. 모니터링이 적극적으로 수반되어야 한다. 이를 위해서 과학의 학습을 위한 교육방송에 매개되어야 하는 것은 첫째, 학습자들이 상위지식을 적극적으로 활성화할 수 있도록 교사가 자극하거나 관련 자료를 간헐적으로 상기시키는 조정이다. 둘째, 학습자들이 학습과정에서 자신의 개별 체험을 발동시킬 수 있도록 학습 내용을 유추할 수 있는 관련 실험을 실시해야 한다. 셋째, 학습자들이 자신의 학습을 모니터링할 수 있도록 교사는 적절한 질의를 제시하거나 피드백하고 학습자들의 대화의 장도 마련해야 한다.

Keywords

References

  1. 김옥기, 1989, 초인지, 인지 전략과 수행간의 관계: 초인지 전략활용 훈련과 초인지 자기 조정 훈련과의 비교. 중앙대학교 박사학위논문, 160 p
  2. 박도순, 1986, 교육방송을 통한 학교 교육 제제의 강화. 시청각 교육사, 11-15
  3. 이기우, 1992, 학습 전략 훈련과 상위인지가 아동의 독해 학습에 미치는 효과. 중앙대학교 박사학위논문, 110 p
  4. 유귀옥, 1997, 성인 학습자의 자기주도 학습능력과 인구학적 및 사회 심리학적 변인 연구. 서울대학교 박사학위 논문, 120 p
  5. 유태영, 1983, 교육공학. 과학교육사, 15-18
  6. 장명덕, 2001, 다른 아동이 수행한 모의 실험 과정을 평가하는 메타인지 활동이 아동의 과학 추론 전략 향상에 미치는 효과에 관한 미시 발생학적 분석. 한국교원대학교 박사학위논문, 132 p
  7. 한국교육방송공사, 2002, EBS 교육방송활용지도사, 18-19
  8. 허병칠, 정진우, 장명덕, 정철, 2003, 중학교 1학년 학생들의 변인통제 능력 향상을 위한 메타전략 활동의 효과. 한국지구과학학회지, 24 (7), 604-613
  9. Beeth, M.E., 1998, Teaching for conceptual change: Using status as a metacognitive tool. Science Education, 82 (3), 343-356 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199806)82:3<343::AID-SCE3>3.0.CO;2-C
  10. Knowles, M.S., 1975, Self-directed learning: a guide for learners and teachers. Chicago, IL: Follett Publishing Co., 250 p
  11. Pearsall, S.H., 1999, Effects of metacognitive exercise on the development of scientific reasoning. Unpublished doctoral dissertation, Columbia University. UMI Number: 9930773
  12. Vosniados, S. and Ioannides, C., 1998, From conceptual development to science education: A psychological point of view. International Journal of Science Education, 20 (10), 1213-1230 https://doi.org/10.1080/0950069980201004
  13. Zimmerman, B.J., 1986, Becoming a self-regulated Learner: Which are the key subprocesses. Contemporary Educational Psychology, 11, 307-313 https://doi.org/10.1016/0361-476X(86)90027-5