Korean Students' Performance in Problem Solving Literacy in PISA 2003

PISA 2주기 검사에서 한국 학생들의 문제해결 영역 성취도 분석

  • Published : 2004.12.31

Abstract

PISA (Program for International Student Assessment) 2003, the second cycle of PISA, collected data with respect to students' cross-disciplinary problem solving capabilities. Problem solving is defined as the ability to use cognitive processes to solve real cross-disciplinary problems. For the purpose of PISA 2003 assessment, three problem types were chosen: Decision Making, System Analysis and Design, and Trouble Shooting. For this paper a preliminary analysis on Korean students' responses to the PISA 2003 problem-solving items was conducted. The quantitative analysis mainly focused on the difficulties of the PISA 2003 items, while the quantitative analysis dealt with students' responses to open-ended items, which helped understand Korean students' cognitive style and reasoning processes. According to the item analysis result, Korean students had difficulty in representing their answers with pictures or graphs, and interpreting long and complex text. They also showed low achievement with relatively unfamiliar topics or tasks. The paper concluded with several suggestions on improve the quality of science education.

PISA의 두 번째 주기에 해당되는 PISA 2003에서는 문제해결 영역에 대한 평가가 새로이 도입되었다. PISA 2003 본검사 문제해결 영역에서는 (1) 의사결정, (2) 체제 분석 및 설계, (3) 문제점 해결 등의 세 가지 문제해결 유형에 따라 학생들의 범교과적 문제해결 능력을 평가하였다. 본 논문에서는 PISA 2003 본검사에 포함된 문제해결 영역문항들에 대한 우리나라 학생들의 정답률을 살펴보고, 문제해결 문항들 중 개방형 서술형 문항에 대한 학생들의 답안을 상세하게 분석하였다. 분석 결과에 따르면, 우리나라 학생들은 그림이나 그래프로 표상하는 과제에 취약하며, 긴 문장으로 제시된 지문 해석에서 어려움을 겪은 것으로 보인다. 또한, 우리 나라 학생들에게는 다소 낯선 맥락이나 소재를 활용한 과제의 경우 낮은 정답률을 기록하였다. PISA 2003 문제해결 영역을 분석한 결과가 과학교육에 주는 시사점도 논의하였다.

Keywords

References

  1. 노국향, 최미숙, 최승현, 박경미, 신동희, 2001, PISA 2000 평가 결과 분석 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2001-9-4, 219 p
  2. 노국향, 최승현, 신동희, 이소영, 2000, 2000년 OECD 학업 성취도 국제비교 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2000-8-1, 386 p
  3. 채선희, 나귀수, 곽영순, 김재철, 2003, 2003년도OECD 학업 성취도 국제 비교 연구 본검사 시행 및 국내 결과 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2003-2-2, 252 p
  4. 채선희, 김왕규, 나귀수, 곽영순, 최성연, 2002, 2002년도 OECD 학업성취도 국제 비교 연구 예비검사 시행보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2002-4, 184 p
  5. OECD, 2001, Knowledge and Skills for Life: First Results from PISA 2000, OECD, Paris, France, 322 p
  6. OECD, 2003a, PISA 2003 Main Study National Project Manager's manual, OECD, Paris, France, 104 p
  7. OECD, 2003b, The PISA 2003 assessment framework-mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills, OECD, Paris, France, 200 p
  8. OECD, 2003c, Literacy Skills for the World of Tomorrow- Further results from PISA 2000, OECD, Paris, France, 390 p
  9. OECD, 2003d, Preliminary Report of main study cognitive Data Analysis. OECD, Paris, France, 47 p