A Study of Suppliers' Participation in Private Exchanges: Focusing on MRO Markets

MRO 시장에서의 공급자의 전용마켓 참여에 관한 연구

  • Published : 2004.11.30

Abstract

Many B2B electronic markets (EMs) are struggling to survive because they failed to attract enough participants. Thus reaching critical mass of participants is one of the key success factors for various types of EMs. The main purpose of this study is to investigate factors that lead MRO (maintenance, repair, and operating) suppliers to participate in private exchanges (PE), the buy-side EM. This paper introduces the characteristics of the PE according to the classification schemes introduced in previous studies about EM types. Literature is reviewed on suppliers' adoption of inter-organizational information systems focusing on EDI adoptions issues. Data analysis based on incomplete contract theory and the social exchange theory is then presented. The results of this study show that the number of suppliers and subsidy are factors that influence suppliers' participation in PEs. Nonsignificant results relating to trust imply that suppliers who are invited to participate in a PE do not expect their off-line relationships with the buyer to be transferred to the PE.

성장 잠재력에도 불구하고 많은 B2B 시장은 참여업체 수의 부족으로 운영의 어려움을 겪고 있다. 따라서 어떠한 방법을 통해 충분한 숫자의 기업들을 시장에 참여하도록 유도할 것인가가 B2B 시장의 성공을 위한 주요 요인 중의 하나로 인식되고 있다. 본 논문은 MRO 시장을 대상으로 공급업체들을 구매자 중심의 전용시장 (Private Exchanges) 에 참여하게 만드는 요인들이 어떤 것인지를 규명해 보는 것을 주요 목적으로 하고 있다. 이를 위해 EDI 채택에 관한 선행연구와 실무자들과의 면접에 기초하여 실험대상 요인들을 추출하였다. 불완전한 계약 이론(Incomplete contract theory)에 기초하여 가설의 설정과 검증을 하였으며, 분석 결과 시장에 참여할 것으로 기대되는 공급업자들의 수와 시장 참여의 대가로 주어질 보상의 유무가 B2B시장의 참여에 긍정적인 영향을 주는 요인으로 나타났다. 한편 구매업자에 대한 신뢰는 유의한 요인으로 드러나지 않아 공급업자들은 기존의 구매업자와의 신뢰관계가 B2B 시장에서는 중요하지 않는 것으로 조사되었다.

Keywords