참고문헌
- 국동식, 김대영(2000). 인지갈등 수업모형이 대기압 개념 변화에 미치는 영향. 한국지구과학회지, 21, 369-379
- 권난주(2000). 인지갈등에 의한 중학생의 과학 개념변화에서 학습자 특성의 영향. 한국교원대학교 박사학위논문
- 권난주, 권재술(1998). 인지갈등을 통한 개념학습 절차 모형의 적용. 한국과학교육학회지, 18, 261-272
- 권재술(1991). 학문 중심 과학교육의 문제점과 생활 소재의 과학 교재화 방안. 한국과학교육학회지, 11, 117-126
- 권혁구(1999). 과학학습에서 불일치 상황에 대면한 고등학생의 인지갈등 측정도구 개발. 한국교원대학교 석사학위논문
- 김명련(1994). 인지갈등 수업전략이 중학생의 과학 개념변화와 과학적 태도에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문
- 김범기, 권재술(1995). 과학개념과 인지갈등의 유형이 학생들의 개념변화에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 15, 472-486
- 김승익, 권난주, 권재술(1998). 중학생의 인지갈등 집단과 비갈등 집단의 과학개념 형성. 물리교육, 16, 83-90
- 김정환(1999). 과학학습에서 불일치 상황에 대면한 중학생의 인지갈등 측정도구 개발. 한국교원대학교 석사학위논문
- 김지나(1997). 갈등 상황 제시 유형에 따른 학생들의 물리개념 변화. 한국교원대학교 석사학위논문
- 문충식(1990). 전류에 관한 학생들의 오인 유형 변화의 종단적 연구. 한국교원대학교 석사학위논문
- 박종원(1996). 학생의 선개념과 탐구 기능이 전기 실험 결과의 해석에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 16, 222-238
- 박춘길, 권난주, 권재술(1998). 초등학생의 갈등유발 집단과 비갈등 집단의 개념 형성 정도 및 지속 효과. 한국과학교육학회지, 18, 273-282
- 이영직(1998). 인지갈등에 의한 고등학생의 물리 개념변화. 한국교원대학교 박사학위논문
- 이채은(1999). 갈등 상황 제시 유형에 따른 고등학생들의 역학 개념변화. 한국교원대학교 석사학위논문
- 임이숙, 박용운, 권재술(1998). 뉴턴 운동법칙에 관한 문제에서 갈등상황의 유형이 학생들의 인지적 갈등 유발에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 18, 473-484
- 전윤식(Cheon), 장혁표(1983). 집단잠입도형검사. 태화출판사
- 정완호(Cheong), 권재술, 최병순, 정진우, 김효남, 허명(1996). 과학수업 모형의 비교분석 및 내용과 활동유형에 따른 적정 수업모형의 구안. 한국과학교육학회지, 16, 13-34
- 정진수(1994). 중학교 과학 수업에서 학습자 특성에 따른 순환학습 모형의 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
- 중앙교육진흥연구소 [Institute For Better Education](1997). 집단지필 지능검사
- 중앙적성 연구소 [ChunAng Aptitude Testing Service](1987). 표준화 성격진단검사
- 최돈형(1989). 중학생의 과학 활동과 과학학습 결과의 관계 분석. 서울대학교 박사학위논문
- 허 형(1982). 인지능력과 인지양식과의 관계. 한국교육학회 연차학술발표회 원고
- Chi, M. T. H., Slotta, J. D., & deLeeuw, N.(1994). From things to processes: A theory of conceptual change for learning science concepts. Learning and Instruction, 4, 27-43 https://doi.org/10.1016/0959-4752(94)90017-5
- Dreyfus, A., Jungwirth, E., & Eliovitch, R.(1990). Applying the 'cognitive conflict' strategy for conceptual change: Some implications, difficulties, and problems. Science Education, 74, 555-569 https://doi.org/10.1002/sce.3730740506
- Fensham, P. J., Gunstone, R. F., & White. R. T. (Eds.).(1994). The content of science: A constructivist approach to its teaching and learning. London: Palmer Press
- Jones, G.(1990). Cognitive conflict and cooperative learning. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching. ED 319 598
- Kwon, J. S.(1997). The necessity of cognitive,conflict strategy in science teaching. Paper presented at the international conference on science education: Globalization of science education. Seoul, Korea, May 26-30
- Lawson, A. E., & Wollman, W. T.(1977). Cognitive level, cognitive style, and value judgement Science Education, 61, 397-407
- Lee, G., Kwon, J., Park, S., Kim,J., Kwon, H., & Park, H.(2003). Development of an instrument for measuring cognitive conflict in secondary-level science classes, Journal of Research in Science Teaching, 40(6), 585-603 https://doi.org/10.1002/tea.10099
- McDermott, L.(1983). Critical review of research in the domain of mechanics. Research on physics education: Proceeding of the first international workshop (pp. 139-182). La Londe les Maures, France, June 26-July 13
- Mintzes, J. J. , Wandersse, J. H., & Novak, J. D. (Eds.).(1998). Teaching science for understanding: A human constructivist view. Academic Press
- Niaz, M.(1995). Cognitive conflict as a teaching strategy in solving in chemistry problems: A dialectic-constructivist perspective. Journal of Research in Science Teaching, 32, 959-970 https://doi.org/10.1002/tea.3660320907
- Roadranka,V., Yeany, R. H., & Padillia, M. J.(1983). The construction and validation of Group Assessment of Logical Thinking (GALT). Paper presented at the 56th annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching. Dallas, Texas, April
- Shipstone, M., Rhoneck, C., Karrqvist,C., Jung, W., Dupin, J., Johsua, S., & Licht, P.(1988). A study of students' understanding of electricity in five European countries. International Journal of Science Education, 10, 303-316 https://doi.org/10.1080/0950069880100306
- Stavy, R.(1991). Using analogy to overcome misconceptions about conservation of matter. Journal of Research in Science Teaching, 28, 305-313 https://doi.org/10.1002/tea.3660280404
- Thorley, R., & Treagust, F.(1987). Conflict within dyadic interactions as a stimulant for conceptual change in physics. International Journal of Science Education, 9, 203-216 https://doi.org/10.1080/0950069870090209
- Vernon, P. E.(1958). Education and the psychology of individual differences. Harvard Educational Review, 28, 91-104
- Vygotsky, L.(1962). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press