An Analysis of Conception Types of High School Students, Chemistry Teachers, and Pre-service Science Teachers about Salt Bridge of Daniel Electronic Cell

다니엘 전지를 구성하는 염다리의 역할에 대한 고등학생, 화학교사, 그리고 예비 과학 교사들의 개념 유형 분석

  • Published : 2004.06.30

Abstract

This study examined the conception types of high school students, chemistry teachers, and pre-service teachers about the salt bridge in Daniel cell by a questionnaire and follow-up interviews. High school chemistry II textbooks were analyzed for finding the cause of the understanding difficulties of the teachers and students. Pre-service teachers' thoughts examined for the problems of pre-service teacher programs. From the analysis, it was found that teachers only thought that the role of salt bridge is for ion movement of two solutions involving electrodes. But they didn't have the conception that salt bridge has a roll of connection a circuit. This result was similar to students' and pre-service teachers' results. It was possible that insufficient and different explanations of the textbooks were attributed the teachers' and students' conceptual difficulties.

이 연구에서는 고등학교 학생들, 화학교사들, 그리고 예비 교사들을 대상으로 하여 다니엘 전지에서의 염다리 역할에 대한 개념 유형을 설문과 면담을 통하여 알아보았다. 또한 교사와 학생들이 가지는 개념의 어려움에 대한 원인을 알아보기 위하여 고등학교 화학 II 교과서의 서술내용에 대한 분석도 병행하였다. 예비 교사들의 생각은 교사교육 프로그램의 문제점을 점검하기 위하여 조사되었다. 연구 결과, 교사들은 염다리를 통한 이온의 이동에 관한 관점은 가지고 있었으나,염다리가 닫힌 회로를 완성하는 역할을 한다는 사실에 대한 관점을 가지고 있지 않은 것으로 나타났다. 이러한 경향은 학생들과 예비교사의 경우에도 유사한 것으로 나타났다. 교사들과 학생들이 염다리에 대한 정확한 개념을 형성하는데 어려움을 겪는 원인은 교과서의 불충분하고 다양한 설명 때문일 가능성이 있었다.

Keywords

References

  1. 김시중, 문정대, 이종면, 구창현, 이상진(2000). 고등학교 화학II. 서울: 금성출판사
  2. 박진희(2003). 화학교사들이 전기화학에서 가지고 있는 개념의 어려움과 원인 분석. 한국교원대학교 석사학위논문
  3. 박원기, 윤석진(1999). 고등학교 화학II. 서울: 지학사
  4. 박택규, 정규철, 김우탁(2000). 고등학교 화학II. 서울: 박영사
  5. 백성혜, 김동욱, 이순희(2001). 염다리의 역할에 대한 이해. 화학교육, 28, 25-29
  6. 소현수, 윤길수, 이영만, 허성일, 김용원(2000). 고등학교 화학II. 서울: 두산
  7. 송호봉, 정용순(2000). 고등학교 화학II. 서울: 형설출판사
  8. 신화정(1998). 전기분해에 대한 과학교사의 이해도 연구. 서울대학교석사학위논문
  9. 여수동, 여환진, 장영근, 이규육(2000).고등학교 화학II. 서울: 청문각
  10. 오제직, 김종회, 박병빈, 최석남(1997). 고등학교 화학II. 서울: 교학사.
  11. 우규환, 김강진, 이인길, 여상인(1997). 고등학교 화학II. 서울: 천재교육
  12. 이순희(2002). 다니엘 전지에 대한 오개념 원인 분석 및 실험을 통한 개념변화 연구. 한국교원대학교 석사학위논문
  13. 이운주, 방태철, 이숭열(2000). 고등학교 화학II. 서울: 고려서적주식회사
  14. 이원식, 한인섭, 윤용(2000). 고등학교 화학II. 서울: 교학사
  15. 정구조, 류재흥, 이대형(2000). 고등학교 화학II. 서울: 동아서적
  16. 최경희(1997). 중학교 과학교과서에 포함된 과학-기술-사회(STS)내용, 활동유형 및 포함 정도 분석. 한국과학교육학회지, 17, 425
  17. 최병순, 문영삼, 신재섭, 김대수, 현종오(1998). 고등학교 화학II, 한샘출판: 서울
  18. Allsop, R. T. & George, N. H.(1982). Redox in Nuffield advanced chemistry. Education of Chemistry, 19, 57
  19. Barral, F. L., Fernandez, G. & Gallastegui Otero, J. R.(1992). Secondary Students' Interpretations of the Process occurring in an Electrochemical Cell. Journal of Chemical Education, 69, 655 https://doi.org/10.1021/ed069p655
  20. Burke, K. A, Greenbowe, T. J., & WindschitJ.(1998). Developing and using Conceptual Computer Animations for Chemistry Instructions. Journal of Chemical Education, 75, 1658 https://doi.org/10.1021/ed075p1658
  21. Butts. B. & Smith. R(1987). What do students perceive as difficult in H. S. C chemistry? Australian Science Teachers Journal, 32, 45
  22. De Jong, O., Acampo, J., & Verdonk, A.(1995). Problems in Teaching the Topic of Redox Reactions: Actions and Conceptions of Chemistry Teachers. Journal of Research in Science Teaching, 32, 1097 https://doi.org/10.1002/tea.3660321008
  23. Finely, F. N., Stewart, J., & Yarroch, W. L.(1982). Teachers' perceptions of important and difficult science content. Science. Education, 66, 531 https://doi.org/10.1002/sce.3730660404
  24. Garnett, P. J. & Treagust, D. F.(1992a). Conceptual Difficulties Experienced by Senior High School Students of Electrochemistry: Electric circuits and Oxidations-Reduction Equations. Journal of Research in Science Teaching, 29, 121 https://doi.org/10.1002/tea.3660290204
  25. Garnett, P. J. & Treagust, D. F.(1992b). Conceptual Difficulties Experienced by Senior High School Students of Electrochemistry: Electrochemical (Galvanic) and Electrolytic cells. Journal of Research in Science Teaching, 29, 1079 https://doi.org/10.1002/tea.3660291006
  26. Huddle, P. A, White, M. D., & Rogers, F.(2000). Using a Teaching Model to Correct known Misconceptions in Electrochemistry. Journal of Chemical Education, 77, 104 https://doi.org/10.1021/ed077p104
  27. Moran, P. J. & Gileadi, E.(1989). Alleviating the Common confusion Caused by Polarity in Electrochemistry. Journal of Chemical Education, 66, 912 https://doi.org/10.1021/ed066p912
  28. Morikawa, T. & Williamson, B. E.(2001). Model for Teaching about Electrical Neutrality in Electrolyte Solutions. Journal of Chemical Education, 78, 934 https://doi.org/10.1021/ed078p934
  29. Ogude, N. A. & Bradly, J. D.(1994). Ionic Conduction and Electrical Neutrality in Operating Electrochemical Cells. Journal of Chemical Education, 71, 29 https://doi.org/10.1021/ed071p29
  30. Ogude, N. A. & Bradly, J. D.(1996). Electrode Processes and Aspects Relating to Cell Emf, Current, and Cell Components in Operating Electrochemical Cells. Journal of Chemical Education, 73, 1145 https://doi.org/10.1021/ed073p1145
  31. Okaya, A. R.(2002). Conceptual Difficulties Experienced by Prospective Teachers in Electrochemistry: Half-Cell Potential, Cell Potential, and Chemical and Electrochemical Equilibrium in Galvanic Cells. Journal of Chemical Education, 7, 735
  32. Pardhan, H. & Bano, Y.(2001). Science teachers' Alternate conceptions about Direct-currents. International Journal of Science Education, 23, 301 https://doi.org/10.1080/095006901750066538
  33. Runo, J. R. & Peters, D. G.(1993). Climbing a Potential Ladder to Understanding Concepts in Electrochemistry. Journal of Chemical Education, 70, 708 https://doi.org/10.1021/ed070p708
  34. Sanger, M. J. & Greenbowe, T. J.(1997a). Common Student Misconceptions in Electrochemistry: Galvanic, Electrolytic, and Concentrations Cells. Journal of Research in Science Teaching, 34, 377 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199704)34:4<377::AID-TEA7>3.0.CO;2-O
  35. Sanger, M. J. & Greenbowe, T. J.(1997b). Students' Misconceptions in Electrochemistry: Current Flow in Electrolyte Solutions and the Salt Bridge. Journal of Chemical Education, 74, 819 https://doi.org/10.1021/ed074p819
  36. Sanger, M. J. & Greenbowe, T. J.(1999). An Analysis of College Chemistry Textbooks As Sources of Misconceptions and Errors in Electrochemistry. Journal of Chemical Education, 76, 853 https://doi.org/10.1021/ed076p853
  37. Stylianidou, F., Ormerod, F. & Ogborn, J.(2002). Analysis of Science textbook Pictures about Energy and Pupils' readings of them. International Journal of Science Education, 24, 257 https://doi.org/10.1080/09500690110078905