Characteristics of Online Discussion System for Physics Investigation Through the Students' Perceptions

학생들의 인식조사를 통한 온라인 물리탐구토론의 특징

  • Published : 2004.12.30

Abstract

In this study, we explored the students' perceptions on the online discussion system for physics investigation as the physics education program. With these, we explored the characteristics of online discussion system. For these, the questions and interviews were executed in order to get informations about user-friendly characteristics of on-line discussion learning system of physics investigation, asynchronicity of on-line investigation discussion, on-line investigation discussion related to writing, visual cues and physical presence of on-line investigation discussion and preference of on-line investigation discussion. The students represented that there were two advantages in the online investigation discussion. One is that they could participate in the on-line investigation discussion without the restriction of time and space, and the other is that they could enter into a dispute with sufficient consideration because of the asynchronicity characteristic of online investigation discussion. Although the online educational activity is mainly achieved by independent work on the part of students, the role of teacher and parents is more important than the technical part of online educational system for the active participation.

본 연구에서는 오프라인과 온라인으로 진행된 물리탐구 토론에 참여한 학생들을 대상으로 실시된 설문과 면담을 통하여 온라인 물리탐구토론 학습체제에 대한 학생들의 인식을 알아보고, 이를 통하여 온라인 물리탐구토론 학습 체제의 특징을 알아보았다. 분석은 온라인 물리탐구토론 학습체제의 사용자 편리상 온라인 탐구토론의 비동시성, 글쓰기와 관련된 온라인 탐구토론, 온라인 탐구토론의 시각적 표현과 물리적 존재감, 온라인 탐구토론의 선호도의 다섯 가지 범주로 실시되었다. 학생들은 온라인 탐구토론에서 시공간을 초월하여 접근할 수 있고, 비동시성으로 인하여 충분한 사고 후에 논쟁에 참여할 수 있다는 점을 온라인 탐구토론의 가장 큰 장점으로 여기고 있었다. 또한 온라인 활동이 학생들 스스로의 참여로 수행되지만, 학생들의 활발한 참여를 위해서는 온라인 교육 시스템의 기술적인 부분이외에도 학부모와 교사의 역할이 더없이 중요하다.

Keywords

References

  1. 강석진(2000). 토론 과정에서 사회적 합의 형성을 강조한 개념 학습 전략: 교수 효과 및 소집단 토론에서의 언어적 상호작용. 서울대학교 박사학위 논문
  2. 교육부(1997). 과학 중학교 교육과정, 교육부고시 제1997-15호
  3. 이봉우(2003). 온라인 물리탐구토론 학습체제 개발 및 영재들의 상호작용 분석. 서울대학교 박사학위 논문
  4. 이봉우, 손정우, 이성묵(2003). 과학 영재를 위한 온라인 물리탐구토론 학습체제 개발과 상호작용지도를 통한 분석. 새물리, 47(5)
  5. 이봉우, 이성묵(2004a). 중학생들의 온라인 물리 탐구토론내용분석. 새물리, 48(3)
  6. 이봉우, 이성묵(2004b). 온라인 물리탐구토론에 나타난 학생들의 상호작용 유형 분석. 한국과학교육학회지, 24(3)
  7. 한국물리교육연구센터(1994). 과학 공동탐구 토론대회 보고서
  8. 한수진(2002). 과학 개념 학습에서 소집단 토론의 효과. 서올대학교 석사학위 논문
  9. Berge, Z. L., & Collins, M. (1995). Computer conferencing and online education. Arachnet Electronic Journal on Virtual Culture, 1(3)
  10. Harasim, L. (1990). On-line education: Prespectives on a new environment. NY: Praeger Publishers
  11. Harasim, L. M. (1993). Global Networks: Computers and International Communication. Cambridge, MA: MIT Press
  12. Hesser, L. & Kontos , G. (1995) Technology and graduate education: Applications in a Masters and Doctoral Program. Paper presented at the International Conference in Distance Education, San Jose, Costa Rica. ERIC Document Reproduction service, ED 389 273
  13. Hoadley, C. M., Linn, M. C. (2000). Teaching science through online, peer discussions: SpeakEasy in the Knowledge Integration Environment. International Journal of Science Education, 22(8). 839-857 https://doi.org/10.1080/095006900412301
  14. Meyer, K., & Woodruff, E. (1997). Consensually driven explanation in science teaching. Science Education, 81(2), 173-192 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199704)81:2<173::AID-SCE4>3.0.CO;2-C
  15. Powers, S. & Mitchell, J. (1997). Student perceptions and performance in a virtual classroom environment. Paper presented at the Annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL. ERIC Document Reproduction service, ED 409 005
  16. Richmond, G., & StriIey, J. (1996). Making meaning in classroom: Social processes in small-group discourse and scientific knowledge building. Journal of Research in Science Teaching, 33(8), 839-858 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199610)33:8<839::AID-TEA2>3.0.CO;2-X
  17. Tiene, D. (2000). Online Discussions: A Survey of their Advantages and Disadvantages vis-a-vis Face-to-Face Discussions. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 9(4), 371-384
  18. Zhu, E. (1996). Meaning negotiation, knowledge construction, and mentoring in a distance learning course. Presentations at the National Convention of the Association for Educational Communications and Technology, Indianapolis, IN. ERIC Document Reproduction Service, ED 397 849