The Effectiveness of Cognitive Monitoring Skills of Elementary Students on Science

초등학생의 과학에 대한 인지모니터링 기능의 효율성 분석

  • Published : 2004.12.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive monitoring skills of elementary students on science by the grade and sex. The subject of this study was 1001 elementary students of $2{\sim}6$ grade from 5 schools. The instrument of study, TSCM I (Test of Science Cognitive Monitoring I ) for $2{\sim}4$ grade and TSCM II for $4{\sim}6$ grade were developed. The results of this study showed that the effectiveness of cognitive monitoring skills was 63.4% for $2{\sim}4$ grade and 57.4% for $4{\sim}6$ grade. The effectiveness of cognitive monitoring skills of 3 and 4 graders was significantly higher than 2, while 5 and 6 was higher than 4 graders. Girls were higher than boys for 2 and 3 grade, but 4${\sim}$6 graders were not significantly different by the sex.

본 연구는 초등학생의 과학에 대한 인지모니터링 기능이 어느 정도인지, 또한 학년별 수준은 어떠한지를 알아 보는데 그 목적이 있다. 연구 대상은 대전시에 위치하는 5개 학교에서 $2{\sim}6$학년까지 각 1개반을 표집하여 총 1001명을 대상으로 $2{\sim}4$학년용인 과학 인지모니터링 검사지 I(TSCM I)와, $4{\sim}6$학년용인 과학 인지모니터링 검사지 II(TSCM II)를 개발하여 검사를 실시하였다. 학년별, 성별 과학 인지모니터링 기능의 효율성에 차이가 있는지를 알아보기 위해 분산 분석과 Scheffe검증을 실시하였다. 연구 결과에 의하면 $2{\sim}4$학년의 인지모니터링 기능은 63.4%, $4{\sim}6$학년에서는 57.4%의 효율성을 갖는 것으로 나타났다. 인지모니터링 기능의 효율성을 학년별로 구분할 때, 3, 4학년은 2학년보다 유의미하게 높게 나타났으며, 5, 6학년이 4학년보다 더 높게 나타났다. 성별로 보면 2, 3학년은 여학생이 남학생보다 높았으며, $4{\sim}6$학년은 성별 차이가 나타나지 않았다.

Keywords

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