e-마켓플래이스는 확장될 것인가? : 성공요인과 장애 해결 방안에 관한 사례 연구

Can e-Marketplaces be expanded?: A Case Study on Success Factors and Obstacles of e-Marketplaces

  • 김치헌 (공군사관학교 교수부 인문사회처 경제경영학과) ;
  • 김준석 (연세대학교 경영대학)
  • Kim, Chy-Heon (Department of Economics and Management, Republic of Korea Air Force Academy) ;
  • Kim, Joon-S. (Yonsei Business School)
  • 발행 : 2004.06.30

초록

e-마켓플래이스의 영역이 지속적으로 확장될 것이라는 낙관적인 예측에도 불구하고 이에 대한 반론도 꾸준히 제기되어 왔다. 많은 선행 연구들이 e-마켓플래이스의 성공적 구축을 방해하는 여러 장애요인을 제시하였고 현실적으로도 e-마켓플래이스의 성공사례가 드문 편이다. 따라서 본 연구의 목적은 e-마켓플래이스의 확장 가능성을 살펴보고, e-마켓플래이스가 지속적으로 확장하기 위해서 어떤 요소를 극복하고 관리해야 하는지를 알아보는데 있다. 이를 위하여 성공한 e-마켓플래이스의 사례를 분석하였다. 선행 연구와 사례 분석을 통해 연구된 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 자산 특수성과 제품 복잡성이 높은 시장에서도 e-마켓플래이스가 성공적으로 구현될 수 있으므로, e-마켓플래이스의 영역이 지속적으로 확장될 것을 예상할 수 있었다. 둘째, 그러나 정보기술의 발전에 의해 e-마켓플래이스의 영역이 자동적으로 확장되는것이 아니며, e-마켓플래이스의 확장 시 발생하는 여러 장애 요소를 극복하기 위하여 기술적, 사회적, 그리고 서비스 관련 분야 등 다양한 차원의 요소를 고려하고 문제를 해결하는 e-마켓플래이스 기업의 역량이 e-마켓플래이스의 영역 확장에서 매우 중요함을 알 수 있었다.

In spite of the widely held belief that e-Marketplace will be expanded continuously, scholars are still reluctant to accept the positive expectation. Many anecdotal evidence and case studies indicate that there are several obstacles that hinder e-business firms from building the e-Marketplaces. Actually, this obstacles has led many e-marketplaces' failures. The purpose of this study is to verify the possibility of the e-Marketplace expansion and to explore how to deal the obstacles in the e-Marketplace operation. To achieve such objectives, a successful e-Marketplace case was investigated. The conclusion of this research is as follows : (1) e-Marketplaces can be built even in the high asset specificity and high complexity of product description market. Therefore it is acceptable that e-marketplace will be expanded continuously as argumented by Malone et al.(1989). (2) But the driving factor is not solely information technologies but the capability of e-business firms that consider technical factors, social factors, and service related factors all together. It was also noted that the capability of e-business firms to handle the inherent obstacles is important for the expansion of e-Marketplaces.

키워드

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