Abstract
With the fee-based policy starting in 2001, the income statement of the contents providers shows that the contents sales is the number one portion, while the dotcom companies focusing on community sites have difficulties in diversifying business models. To overcome this problem, Freechal, a leader of community sites, employed a fee-based strategy for the first time in 2002, however, this attempt was failed because of a rapid decreasing number of community members. Many Internet companies too much relying on advertisement sales have been trying to turn into the fee-based business model, however, it is difficult for them to make an action plan owing to little research in this field. This paper provides an overview of community sites including their history, business models, and characteristics as well as suggests the implications from a Freechal case.
2001년부터 시행된 유료화 정책으로 콘텐츠 제공 업체의 수익분포에서는 콘텐츠 판매액이 광고를 제치고 제 1의 수익원으로 떠오른 반면, 커뮤니티를 모델로 하는 인터넷 기업들은 다양한 수익모델의 창출에 어려움을 겪고 있다. 이의 타개책으로 대표적인 커뮤니티 사이트인 프리챌이 차별화된 서비스를 기반으로 2002년 11월 유료화를 시도하였으나 기존회원의 탈퇴와 신규 회원 확보의 실패로 2003년 6월 다시 무료화로 전환하였다. 광고수입에 의존하고 있던 많은 인터넷 기업들이 경쟁회피와 수익창출을 위해 유료화 전환을 시도하고 있으나 관련 분야의 연구가 거의 없어 정책 수립에 어려움을 겪고 있다. 본 연구에서는 커뮤니티 사이트의 특성 및 수익구조와 프리챌의 유료화 과정을 체계적으로 살펴봄으로써 커뮤니티 사이트의 유료화 정책 및 운영에 대한 시사점을 도출한다.