The Role of Cognitive Absorption as a Mediating Variable in Virtual Community

가상공동체에서 매개 변수로서의 몰입의 역할

  • 김진화 (서강대학교 경영학과) ;
  • 변현수 (서강대학교 대학원 경영학과)
  • Published : 2004.12.31

Abstract

As Internet usages proliferate, the interests on cyber space and virtual community increase. The purpose of this study is to find the role of cognitive absorption as an intermediate variable. It is a variable that links factors that affect on members' usage of virtual community and cognitive absorption. The result of this study shows that challenges, skills, perceived reality, and needs affect the usage of virtual community through cognitive absorption, while only interactivity affects the usage of virtual community directly. This shows that cognitive absorption plays an important role in the usage of virtual community. The major contribution in this study is that cognitive absorption influences on the usage of virtual community greatly. If there is a way to increase the intensity of cognitive absorption, it will strongly help increase the performance of virtual community.

인터넷의 발달로 인해 가상공간에서 벌어지는 현상에 관한 관심과 영향력이 증가하고 있다. 그 중에서도 현실의 실제 공동체와 비슷한 가상공동체의 중요성이 커지고 있다. 그런데 가상공간 자체는 몰입하기 쉬운 특징을 고루 지니고 있다. 본 연구에서는 가상공동체의 구성원들이 가상공동체를 이용함에 있어서 몰입이 큰 역할을 한다는 것을 알아보고자 한다. 연구 결과 도전의욕, 숙련도, 지각된 현실감, 욕구충족 등의 변수들은 몰입을 통해 가상공동체의 이용에 유의한 영향을 미치는 것을 확인하였다. 단지 상호작용성은 몰입을 거치지 않고 직접 가상공동체 이용에 영향을 미치고 있었다. 이는 몰입이 가상공동체 이용에 중요한 역할을 하는 요인이라는 것을 나타내는 것이며, 또한 가상공동체가 제대로 운영되기 위해서는 상호작용에 필요한 최소한의 구성원을 확보할 필요가 있다는 것을 의미한다. 가상공동체의 운영에 있어서, 몰입을 높이는 여러 가지 방법들을 고안해서 적용한다면 가상공동체의 활성화와 성과를 높이는데 큰 기여를 할 수 있을 것이다.

Keywords

References

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