A Study on the Utilization Schemes of E-Commerce for the Consumer Protecion

소비자보호를 통한 전자상거래 활성화 방안 연구

  • 박추환 (한국정보보호진흥원 이용보호기획팀) ;
  • 이용필 (한국정보보호진흥원 이용보호기획팀)
  • Published : 2004.08.01

Abstract

This study introduces consumer protection policies at domestic and overseas, regarding the current situation that is raised about, and analyzes how to promote e-commerce with consumer protection oriented. This article explores e-commerce protection policies aiming at enforcing consumer protection and introduces some strategies - enhancing consumer trust, improving electronic transaction disputation, personal information security and privacy and using authorized certificate. This paper aims at suggesting the method of promoting e-commerce through ensuring the consumer trust and decreasing the transaction cost.

본 연구는 전자상거래의 소비자 보호에 대한 방안이 대두되고 있는 현 상황에서 전자상거래 보호와 관련된 국내외 정책들을 살펴보고 전자상거래 활성화 방안을 소비자 보호중심으로 분석하였다. 전자상거래 보호를 위한 국내외 정책은 소비자 보호 강화를 위한 정책들 중심으로 살펴보고, 전자상거래를 활성화시키는 방안으로는 소비자 신뢰성을 높일 수 있는 정책, 소비자분쟁해결 방안의 개선과 국제적 제휴, 개인정보보호 및 프라이버시 문제, 인증 및 공인인증서 사용에 관한 정책을 소개하였다. 본 연구는 이를 바탕으로 소비자 신뢰성을 확보하고 거래비용의 감소를 통해 전자상거래 활성화를 이끄는데 도움을 주고자 하는데 목적이 있다.

Keywords