Abstract
AC electric railroad system receives its power from 3-phase transmission system, Since, trainloads are changing continuously, the voltages for the single-phase load fluctuate in the train garage, and moreover, the fluctuating voltages generate high-order harmonics. This means that there is the difficulty in maintaining power quality in the power system. Therefore, a Static Var Compensator(SVC), which in general compensates the reactive power, is used in order to balance the trainload. In this paper, PSCAD/EMTDC is used for the analysis of harmonic generation in the train garage using SVC. The Total Harmonic Distortion(THD) of voltages is calculated using PSCAD/EMTDC dynamic simulation. As a result, the train garage using SVC improves power quality.
교류 전기철도 시스템은 3상 전원으로부터 전력을 수전 받지만, 철도부하는 단상이므로 열차가 운행될 경우 3상 전원 측에 전압불평형을 유발시키게 된다. 전기철도 시스템 중 전동차 사무소의 경우도 일반 3상부하와 비상용 철도 부하가 운영되므로 전압불평형 및 전압강하 현상이 발생하게 된다. 이러한 전압불평형이나 전압강하는 고조파 발생의 주원인이 되고, 고조파는 전동차 사무소의 정밀한 기기들의 오동작을 초래할 수 있다. 따라서, 전동차 사무소의 이러한 문제를 해결하기 위하여 본 논문에서는 SVC의 사용을 제안하였다. 또한 SVC를 이용하여 전동차 사무소의 전압불평형 및 전압강하를 보상할 경우 발생할 수 있는 고조파에 대해 PSCAD/EMTDC를 이용하여 분석하였다. 결과적으로, 전동차 사무소의 전압강하 및 전압불평형 보상을 위한 SVC는 전력품질을 향상시킨다는 것을 본 노문에서 확인하였다.