An investigation of students' understanding of relativity for the gifted education in science

과학영재교육에서의 상대론적 개념에 대한 학생 사례 분석

  • Bae, Sae-Byok (Institute for Gifted Students, Korea Advanced Institute of Science and Technology) ;
  • Kim, Yeong-Hwa (Department of Physics Education, Pusan National University) ;
  • Kim, Young-Min (Department of Physics Education, Pusan National University)
  • Published : 2004.12.01

Abstract

For the education of scientifically gifted high-school students in the field of relativity, we have executed a research on the understanding of relativistic concepts through the case study of its students of Busan Science Academy appointed as a high school for the gifted education in science. We showed the analysis of the changes in students, understanding in the field of (special) relativity and their possible causes. The comparison of the pre-test and the post-test tends to support that the students attained better understanding through the instruction of relativity. Students' understanding and misconception of relativistic concepts were also investigated through the case study. The students showed low degree of understanding in the validity of the principle of relativity, the influence of the constancy of the speed of light on the classical physics, etc. It seems that the analysis of these concepts of insufficient understanding can make a contribution to designing the education of relativity for scientifically gifted students.

고등학생 과학영재를 대상으로 하는 상대론 교육을 위해, 과학영재학교로 지정된 부산과학고등학교의 학생 사례 분석을 통한 상대론적 개념 이해에 대한 연구를 제시한다. 특수 상대론이라는 현대 물리 분야에서 발생하는 학생들의 이해도 변화 및 가능한 원인들을 조사하였다. 사전 조사와 사후 조사의 비교 분석에 의하면, 상대론적 개념들에 대한 학생들의 이해 정도가 교육을 통해 전반적으로 향상된 것으로 나타났다. 또한, 학생 사례 분석을 통해 상대론적 개념에 대한 학생들의 이해 및 오개념을 살펴보았다. 학생들이 상대성 원리의 타당성, 광속 불변의 원리가 고전 물리학에 미치는 영향 등에 대해 낮은 이해도를 가지는 것으로 나타났다. 이러한 낮은 이해도를 보이는 개념들에 대한 조사는 고등학생 과학영재의 올바른 개냄 형성을 위한 교육방안 고안에 여러 가지 기여를 할 것으로 보인다.

Keywords

References

  1. 김익균, 여미경, 박종원(1992). 물리교육, 10, 2
  2. 박봉상, 이태우, 김수용, 신근섭, 박영도, 이상욱, 조봉제(2002). 물리II. 대한교과서(주)
  3. 박재호, 정운혁, 김학수, 홍낙형(1995). 물리II. 탐구원
  4. 부산과학고등학교 홈페이지(2004). http://www2.bsa.hs.krlR&E.htm
  5. 서울대학교 사범대학 물리교육과 물리학습연구실(2000). 학생의 물리 개념. 물리교육 연구자료
  6. 소광섭, 박승재(1985). 물리교육, 3, 1
  7. 송진웅, 김익균, 권성기, 김영민, 오원근, 박종원(2003). 학생의 물리 오개념 지도를 위한 표준 검사 도구의 개발 및 데이터베이스 구축
  8. 한국교원대학교 과학교육연구소(2001). 고급물리. 교육부
  9. French, A. P. (1968). Special Relativity. New York: W. W. Norton
  10. Halliday, D., Resnick, R. & Walker, J. (2001). Fundamentals of Physics. John-Wiley & Sons, Inc
  11. Kogut, J. B. (2001). Introduction to Relativity. Harcourt/Academic Press
  12. Bernstein, J. Fishbane, P. M. & Gasiorowicz, S. (2000). Modem Physics. Prentice-Hall, Inc