한국학교수학회논문집 (Journal of the Korean School Mathematics Society)
- 제7권2호
- /
- Pages.51-65
- /
- 2004
- /
- 1229-0890(pISSN)
- /
- 2713-4350(eISSN)
학교수학에서 통계교육의 개선방향
Improving of Teaching Statistics in School Mathematics
- 김응환 (공주대학교 사범대학 수학교육과)
- Kim , Yung-Hwan (Kongju National University, Dept. of Math. Edu.)
- 발행 : 2004.12.01
초록
본 연구는 학교수학에서의 통계교육에 대한 개선방향을 탐구하기 위해 이루어졌다. 한국과 미국의 수학과 교육과정에서 통계교육의 핵심 내용을 살펴보고 학생들의 통계적 문맹을 보다 효과적으로 극복할 수 있는 통계교육의 개선 방향을 통계교육의 내용, 교수학습방법과 교사의 재교육에 대한 방안을 모색하여 보고자하였다.
The purpose of this study was to develop the way in improving of teaching statistics in school mathematics. I reviewed the curriculum of Korea and America in statistics at School. I proposed the effective way of teaching statistics with the curriculum and content of statistics and the method of teaching of students and teachers.