Abstract
The purpose of this study was to evaluate the Quality characteristics, and was conducted to develope consumer preference of the frozen ready prepared eels by cooking method between 100 Korean (male 48, female 52) and 105 Japanese (male 43, female 62) who visited Korea. The consumers' responses about frozen ready prepared eels were measured on 9 point likert scale. In the preference test of cooking method for ready prepared eel, the Japanese and Korean preferred gas grill products in conger eel. Charcoal grill for Anguilla japonica products was estimated the most preferred cooking method by Japanese. In comparison between Japanese and Korean, Korean preferred more gas grill products than charcoal grill in Anguillajaponica products. The results for this factor were very significantly different in relation to appearance and overall acceptance of sensory characteristics (p<0.0l). The steaming products was estimated to be more delicious by Japanese than Korean. The results for this steaming products were very significantly different in evaluation of appearance, taste and overall acceptability between Japanese and Korean (p<0.05 or p<0.0l). In the domestic consumer test, the overall acceptability of eel product with ginseng and pine mushroom were 6.84 and 5.56 respectively. In the Japanese consumer test, the overall acceptability of eel product with ginseng and pine mushroom were 5.62 and 6.49 respectively. Consequently, Korea consumer preferred gas grill method for both conger eel and Anguilla japonica products added by ginseng flavor in sauce. Japanese preferred gas grill method for conger eel, charcoal grill method for Anguilla jap on ica added by pine mushroom flavor in sauce. Therefore, it is needed to study for the development of conger eel's sauce and cooking method proper to preference of Korean and Japanese in foodservice operations.
본 연구는 국내 시장에서 어획된 생 원료 장어(붕장어와 뱀장어)를 찜, 숯불구이, 가스구이로 조리 및 진공포장하여 냉동 후 재가열하여 바로 먹을 수 있는 Cook/Freeze system을 단체급식 및 외식산업에 적용하고자 사업체 급식소의 한국인 피급식자(100명 )와 한국의 S업 체를 방문한 일본인 소비자(105명)를 대상으로 다음과 같이 소비자 기호도 검사를 실시하였다. 이상의 연구결과로부터 한국인과 일본인 소비자는 모두 붕장어의 경우 가스구이를 가장 선호하였으며, 뱀장어의 경우 한국인은 붕장어와 마찬가지로 가스구이를 가장 좋아하였으나 일본인은 숯불구이를 가장 좋아하는 것으로 나타났다. 장어종류에 따라 한국인과 일본인이 좋아하는 조리방법이 약간 다른 경향을 보였으나 일본인은 한국인과 비교해 볼 때 찜도 다소 좋아하는 것으로 보였다. 그러나 국내에서 장어를 가공할 때는 찜의 조리법은 별로 선호하지 않는 경향을 보여 가스구이나 숯불구이로 가공하는 것이 바람직하다고 사료된다. 소스에 인삼향과 송이향을 첨가하여 조리된 장어음식의 기호도를 조사한 결과, 국내 소비자는 일본인 소비자보다 모든 기호도 항목에서 유의적으로 높게 나타났다. 특히 인삼 첨가군의 기호도는 일본인 소비자가 한국인 소비자에 비하여 상대적으로 낮게 평가되었음을 알 수 있었다. 이는 자극적이지 않고 담백한 일본의 음식에 대한 기호성과 관계가 있는 것으로 판단되며, 한국인과 일본인 소비자의 기호성에 적합한 장어음식의 소스개발이 필요하다고 사료된다.