Abstract
This paper develops a dynamic travel time prediction model for ATIS in a national highway. While there have been many research on travel time prediction, none of them is for national highway in Korea. The study uses AVI data installed on the national highway No.1 with 10km interval for travel time prediction model, and probe vehicle data for evaluating the model. The study area has many access points, so there are many outlying observations in the raw AVI data. Therefore, this study uses the algorithm proposed by the author for removing the outliers, and then Kalman filtering algorithm is applied for the travel time prediction. The prediction model is performed for 5, 10, 15 and 30 minute-aggregating interval and the results are $0.061{\sim}0.066$ for 5, 10 and 15 interval and 0.078 for 30 minute one with a little low performance as MAREs.
본 논문은 일반국도 실시간 통행시간 정보제공을 위한 동적 통행시간 예측모형을 개발했다. 교통정보 제공을 위한 통행시간 예측에 관한 기존의 많은 연구가 있었지만, 우리나라에서 일반국도에 대한 통행시간 예측모형은 아직 없었다. 통행시간 예측을 위해 현재 일반국도 1호선에 약 10km 간격으로 연속하여 설치된 AVI자료를 이용했고, 예측모형 평가를 위한 통행시간 기준값 수집을 위해 프로브차량을 이용했다. 본 논문에 사용된 일반국도 1호선 구간은 잦은 유출 입 지점으로 인해 원시 AVI 자료에 많은 이상치가 관측되었다. 이러한 이상치를 제거하기 위해 저자가 제안한 알고리즘을 사용하여 이상치를 제거한 후, 칼만필터링 알고리즘을 이용하여 통행시간을 예측했다. 수집주기를 달리하여 예측모형을 평가한 결과 5분, 10분, 15분 수집주기에 대해서는 MARE가 $0.061{\sim}0.066$로 비슷하게 나왔고, 30분 수집주기는 0.078로 나와 다소 높은 오차율을 나타냈다.