A Comparative Study of the Way of Introducing Fractions in Mathematics Textbooks of South and North Korea

남북한 초등학교 교과서의 분수 도입 방식 비교

  • Published : 2004.11.01

Abstract

This study intends to compare the way of introducing fractions in elementary mathematics textbooks of south and those of north Korea. After thorough investigations of the seven differences were identified. First, the mathematics textbooks of south Korea use concrete materials like apples when they introduce equal partition context, while those of north Korea do not use that kind of concrete materials. Second, in the textbooks of south Korea, equal partition of discrete quantities are considered after continuous ones are introduced. This is different from the approach of the north Korean text-books in which both quantities are regarded at the same time. Third, the quantitative fraction which refers to the rational number with unit of measure at the end of it, is hardly used in the textbooks of south. However, the textbooks of north Korea use it as the main representations of fractions. Fourth, in the textbooks of south Korea, vanous activities related to fractions are more emphasized, while in the textbooks of north Korea, various meanings of fractions textbooks from south and north Korea focused on the ways of introducing partition approach and equivalence relation as operational schemes of fractions, the following play an important role before defining fraction. Fifth, the textbooks of south Korea introduce equivalent fractions with number one using number bar, and do not consider the reason why that sort of fractions are regarded. On the contrary, the textbooks of north Korea introduce structural equivalence relation by using various contexts including length measure and volume measure situations. Sixth, whereas real-life contexts are provided for introducing equivalent fractions in the textbooks of south Korea, visual explanations and mathematical representations play an important role in the textbooks of north Korea. Seventh, the means of finding equivalent fractions are provided directly in the textbooks of south Korea, whereas the nature of equivalent fractions and the methods of making equivalent fractions are considered in the textbooks of north Korea.

이 연구에서는 남북한 초등학교 교과서에서 분수를 도입하는 과정을 분할분수와 동치분수로 나누어 비교하여 차이점을 파악하고 그에 관해 반성적으로 논의를 전개하였다. 논의 결과, 남한 교과서는 사과와 같은 구체물을 등분할하는 활동의 소재로 사용하고 있으나, 북한 교과서에는 그와 같은 구체물을 실제로 등분할하는 활동은 제시되어 있지 않았다. 남한의 교과서는 연속량의 등분할과 이산량의 등분할을 시간 간격을 두고 다루는데 비해, 북한 교과서는 분수 도입 시점에서 같이 다룬다는 것도 확인하였다. 측정 단위가 붙은 양분수의 사용 측면에서도 남북한 교과서는 차이를 드러냈다. 또한 외연적 방법에 따라 분수를 도입한다는 점에서는 공통적이지만, 남한과 북한은 활동과 의미에 어느 정도 초점을 두는가에 있어서 차이를 보였다. 동치분수를 도입하는 방식을 비교한 결과, 세 가지 차이점을 확인하였다. 가장 큰 차이는 동치분수를 구하는 직접적인 방법을 제공하는가, 동치분수의 특성과 동치 분수를 구하는 방법에 대한 탐구를 자극하는가하는 측면에서 확인할 수 있었다.

Keywords