폐광산 상부 도로 안정성 검토 사례

A Case Study on the Stability Analysis for the Road Construction above Abandoned Mine

  • 문상호 (LG건설(주) 기술본부 지하공간팀) ;
  • 나승훈 (LG건설(주) 기술본부 지하공간팀) ;
  • 이상필 (LG건설(주) 기술본부 지하공간팀)
  • 발행 : 2004.10.01

초록

세계적으로 장벽식 채탄법이 많이 적용된 반면, 국내에서는 좁고 경사진 탄층의 특성에 의하여 위경사승 붕락식 또는 중단 붕락식 채탄법이 주로 사용되었다. 이러한 이유로 국내에 산재하는 폐광산은 그 규모와 특성을 파악하기가 어려운 특징이 있다. 따라서, 본 고에서는 국내 채탄법의 특정을 파악한 후 이를 바탕으로 동해고속도로 2공구 현장의 폐광산에 대한 조사 및 안정성 평가를 실시하였으며 추후 당 현장에 적용 가능한 최적의 지반보강공법을 선정하였다.

Due to the steep and narrow characteristic of domestic coal beds, the slant chute caving or sub-level caving method have been mainly adopted in Korea, whereas the long-wall mining has been widely used all around world. However, the slant chute caving or sub-level caving method have disadvantage of not giving much information on the scale and characteristic of abandoned mines. Hence, those information on the abandoned mines in Korea are not easily available. In this study, based on the characteristic investigation of the domestic mining methods, the geological survey and safety analysis were carried out for Donghae highway section 2. Finally, the optimum ground reinforcement methods for that site were selected.

키워드

참고문헌

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  6. 한국도로공사, 2004, 동해고속도로 2공구 사면 계측관리 최종보고서, 1-20