A Study on the Product Design Case Study of Differential Design Concept

차별화 된 디자인 개념의 제품디자인 사례 연구

  • 이덕상 (창원대학교 예술대학 산업디자인학과) ;
  • 한세준 (창원대학교 예술대학 산업디자인학과) ;
  • 김홍규 (창원대학교 예술대학 산업디자인학과) ;
  • 조철희 (창원대학교 예술대학 문예정보학과)
  • Published : 2004.05.01

Abstract

Design takes concrete form from the things which are not yet exist to the molded reality. Creation of value which is accompanied by the rational value could be possible only through the searching examination of the basic concept. All designs are under circumstances because the results and the character of the problems are different under the given conditions and circumstances which are the characteristic of the design. The aim of this study is searching for the differential design conce- pt which is the most appropriate and reasonable in the basic design process in which the phase of the analysis, synthesis and evaluation of the problem. First of all the pursuit value of the times and the change of the view point of value of the product design. How the pursuit value of times were searched and analyzed. Analyze the successful product design realization of the typical trend of the modern design which are 3-2. function-focused design, 3-3. emotion-centered design, 3-4. image communicative design through the metaphor, 3-5. environmental affinity design. On the base of the case analysis how to apply the differential design concept which is coming as a trend in the future society which are sustainable developing society was examined closely. The outcome through the analysis of the success cases are as follows, \circled1 the value of the spirit of the times should be emphasized as the design image, \circled2 environmental appropriateness should be taken into consideration as the first primary factor, \circled3 the realization of value of the fulfillment of differential consumer's needs, \circled4 lead to prolong the life cycle of the product, \circled5 promote the sustaining growth of enterprise, \circled6 user-centered product value should be the first consideration. \circled7 It is necessary to overcome the cultural andinguistic barriers and to reflect the metaphor which people remember well. \circled8 The application of human's true character should be decided beforehand. It is the commonness of values of times and customs. \circled9 The differentiated design concept which meets our mental satisfaction, not material one, will be required. In addition to this the creative and differentiated design concepts which are accompanied by the good design factor under the base of product could achieve the emotional consensus from the consumers. That is, the value of all designs should be estimated by the base of the humanism ' The human beings are the barometer of all things".ngs".uot;.

디자인은 아직 존재하지 않는 가상의 것을 조형적인 실체로 구체화하는 것이다. 그 기본개념의 규명을 통해서만이, 합리적 가치를 수반한 차별화 된 디자인 개념의 가치 창출이 가능하리라고 생각한다. 디자인의 특질이 주어진 조건과 환경에 따라 문제의 성격과 그에 대한 결과가 달라지게 되기 때문에 모든 디자인은 상황적이다. 본 연구에서는 디자인의 기본 과정인 문제의 분석 종합평가의 단계에서, 가장 적절하고 합리적인 차별화 된 디자인개념(Differential Design Concept)을 찾기 위함이다. 선행적으로 시대적 추구가치 및 제품디자인의 가치관 변화를 고찰해 보았다. 이러한 시대적 추구 가치가 실제의 제품에 어떻게 구현되었는가를 조사 분석하였다. 현대디자인의 대표적 트랜드인 3-2. 기능 중심적 디자인 3-3. 감성중심적 디자인 3-4. 은유를 통한 이미지 전달의 디자인 3-5. 환경친화적 디자인의 차별화 된 디자인개념의 제품디자인 구현 사례를 분석하였다. 사례분석을 근거로 미래 사회 트랜드로 다가온 지속가능한 발전의 사회 속에서 어떻게 차별화 된 디자인 개념을 적용시킬 수 있는가를 규명해 보았다. 사례 분석을 통해 나타난 내용은 \circled1 시대정신의 가치가 제품의 메시지(Design Image)로 부각되어야 한다. \circled2 환경적합성을 우선적 고려 요인으로 하여야 한다. \circled3 차별화 된 소비자 욕구 충족의 가치를 실현하여야 한다. \circled4 상품의 라이프싸이클(Life-Cycle)이 길도록 유도한다. \circled5 기업의 지속적 성장을 촉진한다. \circled5 사용자 중심의 제품가치 고려가 선결되어야 한다는 것이다. \circled7 문화적, 언어적 장벽을 극복하고 사람들이 익숙하게 기억할 메타포의 투영을 필요로 하며, \circled8 시대적 가치관과 관습적 가치관의 공통분모 적 인간 본연의 가치관의 적용이 선결되어야 하며, \circled9 물질적 만족의 욕구 충족이 아닌 마음의 만족을 충족시키고 적용시키는 차별화 된 디자인개념이 요구되어 진다. 이에 더하여 제품의 저변에 굿ㆍ디자인(Good-Design)요소가 가미된 독창적이고 차별화 된 디자인개념이 소비자와의 감성적 교감을 이룰 수 있다고 생각된다. 즉 모든 디자인의 가치는, $\ulcorner$인간이 만물의 척도$\lrcorner$ 라는 인본주의 사상에 근거하여 평가되어야 한다.

Keywords