Development of Interactive Prototyping Methods applying Behavioral Prototyping Methods for Interactive Experience Design

인터랙티브 경험 디자인에 있어서 행위모형 기법을 응용한 인터랙티브 묘형 기법 개발

  • 이태일 (인제대학교 디자인대학 디자인학부 인제대학교 디자인연구소)
  • Published : 2004.05.01

Abstract

As the need for more variety of interactive media grows, alternative interaction methods beyond conventional ones such as mice and keyboards are vigorously explored recently. In particular, these new approaches are getting attentions because they can enhance the user experiences in the interaction. Howerver, since they are case-dependent and specific, it still becomes crucial to consider and evaluate the effects and possibilities of interactions. The study aims to explore the ways to design the interactions by applying Behavioral Prototyping Methods in the initial stage of design development, which it calls 'Interactive Prototyping Method'. With the case project, 'Shadow Theater', which is an interactive installation for children, children can play and participate in interactive story-making by wearing hand puppets, casting shadows of hand puppets, and interacting with virtual objects on screen. To explore and design the interactions of Shadow Theater at the initial design process, the study builds an interactive prototype which borrows puppet theater settings and lets children play with hand puppets and other objects. The session of user try-outs with the prototype help to understand what and how they interact with virtual objects, and to improve the interactions.

다양한 인터랙티브 미디어에 대한 요구가 증가하면서, 최근 들어 키보드나 마우스 같은 기존의 방식을 벗어나는 대안적인 인터랙션 방식에 대한 연구가 활발해 지고 있다. 특히, 이러한 새로운 접근은 인터랙션 과정에서 사용자의 경험을 한층 풍부하게 한다는 측면에서 주목을 받고 있다. 그러나, 그것이 개별적이고 특수성을 띠는 경향이 있어서, 인터랙션 과정에서의 효과와 가능성에 대해 사전에 판단해야 할 필요성이 요구되고 있다. 본 연구는 디자인의 초기단계에서 행위 모형 기법을 응용하여 인터랙션 디자인을 평가할 수 있는 방법을 제안하고 실험한다. 이를 '인터랙티브 모형(Interactive Prototyping)' 기법이라고 명 명한다. 사례연구로서, '그림자 극장'이라는 인터랙티브 인스톨레이션의 디자인 과정에서 위의 기법이 어떻게 적용되는지를 살펴보았다. '그림자 극장'은 아동들이 그림자를 비추고 스크린 상의 가상의 물체들과 인터랙션할 수 있도록 한 인스톨레이션이다. '그림자 극장'의 인터랙션을 디자인하기 위하여 초기 디자인 과정에서 인터랙티브 모형을 제작하고 이를 실제 아동들에게 사용토록 해 봄으로써, 디자인 개발에 활용하였다. 총 3회의 실험을 진행하였고, 실험을 통해 아동들이 가상의 물체들과 어떻게 인터랙션 하는지를 살펴보고 제안된 디자인을 개선하는 과정을 진행하였다.

Keywords