Abstract
A rapid growth of the Internet user and rich media content cause an excessive server load and high network traffic, and thus it decreases the quality of service. A solution to this problem is to distribute the content on multiple replicated servers. However, in this circumstance, clients face additional task of selecting the best server to provide proper so${\gamma}$vice which clients request. This paper is intended to propose an adaptive server selection mechanism for a client request based on distance and server load. This will offer a fast and scalable service in response to the increase of massive and realtime multimedia content and contribute to floating a new business model of digital content service.
최근 인터넷 사용자와 대용량 콘텐츠의 급증으로 서버와 네트워크의 부하가 가중되고 서비스의 질이 떨어지는 문제가 발생하였다. 이러한 문제의 해결로 콘텐츠를 다수의 지역 서버에 복제하여 서비스하고자 하는 기술들이 대두되고 있고, 이런 환경에서는 클라이언트의 요청에 대해 서비스할 적절한 서버를 선택하는 것이 매우 중요한 문제이다. 그러므로 본 연구에서는 클라이언트의 요청 시점에서 인터넷 토폴로지 상 가깝고 부하가 적은 서버가 서비스할 수 있도록 하는 서버 선택 메커니즘을 설계하여 제안한다. 본 연구는 계속적으로 증가하는 대용량, 실시간 멀티미디어 콘텐츠의 빠르고 안정적인 서비스를 가능하게 할 것이며 이로 인해 디지털 콘텐츠 서비스의 새로운 비즈니스 모델 창출에 크게 기여할 수 있을 것이다.