Improvement of front-back sound localization characteristics in headphone-based 3D sound generation

헤드폰 기반의 입체음향 생성에서 앞/뒤 음상정위 특성 개선

  • 김경훈 (삼성탈레스 제조개발본부 Product Eng. 팀) ;
  • 김시호 (경북대학교 전자공학과 신호처리연구) ;
  • 배건성 (경북대학교 전자공학과 신호처리연구) ;
  • 최송인 (한국전자통신연구원 이동A/V연구) ;
  • 박만호 (한국전자통신연구원 이동A/V연구팀)
  • Published : 2004.08.01

Abstract

A binaural filtering method using HRTF DB is generally used to make the headphone-based 3D sound. But it can make some confusion between front and back directions or between up and down directions due to the non-individual HRTF depending on each listener. To reduce the confusion of sound image localization, we propose a new method to boost the spectral cue by modifying HRTF spectra with spectrum difference between front and back directions. Informal listening tests show that the proposed method improves the front-back sound localization characteristics much better than the conventional methods

일반적으로 2채널의 헤드폰에서 입체음향을 생성하기 위해서는 HRTF(Head Related Transfer Function) DB를 이용한 바이노럴(binaural) 합성기법을 사용하게 된다(1). 그러나 비 개인화 된 HRTF DB를 이용하여 생성된 2채널 입체음향은 사용자에 따라 앞/ 뒤 또는 상/하 방향에 대해서 혼돈을 가져와 입체감을 저하시킬 수 있다. 본 논문에서는 앞/뒤 음상정위의 혼돈을 개선하기 위해 스펙트럼 단서를 부각시키는 기존의 알고리즘을 분석하고 이를 토대로 혼돈 방향의 HRTF의 차이 성분을 이용하여 스펙트럼 특성을 강조하는 방법을 제안하였다. 또한, 제안한 방식이 기존의 방법에 비해 앞/뒤 방향감이 개선됨을 청감평가 실험을 통해 확인하였다.

Keywords

References

  1. 입체음향 강성훈;강경옥
  2. 3-D Sound for Virtual Reality and Multimedia Begault, Durand R
  3. Technical Report# 280 HRTF Measurement of a KEMAR Dummy-Head Microphone Gardner, W.
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