A Study on Spatial Design of Elementary School Based on Ecological Approach

생태적 개념을 도입한 초등학교 실내공간 디자인에 관한 연구

  • 윤지영 (동서대학교 스페이스 디자인학과) ;
  • 송주은 (동서대학교 디지털디자인 대학원)
  • Published : 2004.08.01

Abstract

This study started from the premise that the future elementary school should be designed based on ecological approach in order to restore the emotionality of children. This study aimed at providing a guideline for designing the interior of elementary schools based on ecological approach. Through literature review, the characteristics of ecological architecture and the regulations for green buildings were explored. Also 7 elementary schools which were evaluated as good school design through renowned books representing the ecological characteristics were chosen and analyzed. The results revealed that the school design included natural lighting by roof lighting, natural ventilation, greening, and use of natural materials. This study suggested three categories as a the guideline for the interior space of eco-school design; energy efficiency, greening and sustainability, which included natural lighting, natural ventilation, heating and cooling, planting, materials and water recycling.

Keywords

References

  1. 이경희. 임수영, 친환경 건축개론, 기문당, 2003
  2. 권영걸, 공간디자인 16강, 도서출판 국제, 2001
  3. 임상훈 외, 생태건축, 고원, 2001
  4. Yeang, Ken, Designing With Nature-The Ecological Oasis for Architectual Design McGRAW-Hill, Inc, 1995
  5. Vale, Brenda & Robert, Green Architecture: Design for an energy conscious future, Bulfinch Press Book, 1991
  6. Behling, Sophia & Stefan, Sol Power: The Evolution of Sola Architecture Prestel, 1996
  7. Herzog, Thomas, Solar Energy in Architecture and Urban, Prestel, 1996
  8. Dudek Mark, Architecture of Schools, Architectural Press, 2000
  9. Brubaker C.William, Planning and Designing Schools, Mc Graw-Hil 1998
  10. Perkins, Bradford, Building Type Basics for Elementary and Secondary Schools, John Wiley & Sons, Inc, 2001
  11. Harnzah, T,R. & Yeang, Ecology of the Sky, images Publishing, 2001
  12. 정주성 외, 초등학교 다목적 공간의 이용실태 및 요구분석, 대한 건축학회논집, 1999, 08
  13. 김병선, 생태학적측면에서 본 학교건축계획, 교육시설학지, 1999, 09
  14. 김승제, 일본의 초등학교 건축 사례, 한국 교육시설 학회지, 1998, 09
  15. 이선구, 독일의 초등학교 교육과 교육시설, 교육시설학회지, 1998, 09
  16. 박진옥. 박한규, 생태건축에서 사용한 설계 기법이 건축형태에 미치는 영향에 관한 연구, 대한건축학회 V.21 N.2, 2001-10
  17. 김귀용. 강부성. 위태환. 권종훈, 열린 교육을 위한 초등학교 다목적 공간에 관한 거주후 평가연구, 대한건축학회 춘계학술대회 논문집, 2002, 04
  18. 길성호, 열린교육을 위한 초등학교 건축의 시설공간 계획에 관한 연구/현대화 시범학교의 배치 유형과 공간구성의 사례조사를 중심으로, 대한건축학회 추계 학술발표대회 논문집, 1999, 10
  19. 고주석, 형태건축에서 생태건축으로, 대한건축학회지 VA2, N.9, 1998,09
  20. 옥덕성. 류호덕, 초등학교 열린 교실의 계획 방향에 관한 연구, 한국교육시설 학회지, VA, NoA, 1999-12
  21. 이정환, 하이테크 건축에서의 환경친화적 설계기법에 관한 연구, 건국대 석사논문, 2000
  22. 이규인, 일본의 환경친화 주택, 도서출판 발언, 1993
  23. 정효경, 생태적 디자인 적용사례에 관한 기초 연구, 한국 실내 디자인학회지 Vol 4, 2003