References
- 성백효 譯註(1992). 童蒙先習 . 擊蒙要訣. 서울: 전통문화연구회
- 성백효 譯註(1992). 明心寶鑑. 서울: 전통문화연구회
- 성백효 譯註(1993). 小學集註. 서울: 전통문화연구회
- 이희승 編著(1982). 국어대사전. 서울: 민중서림
- 이가원, 권오돈, 임창순 監修(1982). 한한대사전. 서울: 동아출판사
- 유홍렬 監修(1992). 한국대사전. 대구: 고려출판사
- 강희연, 강문희(1999). 유아의 부정적 정서에 대한 부모의 반응유형, 유아의 대처반응 및 또래수용간의 관계 연구. 아동학회지, 20(3), 171-182
- 문미옥, 류칠선(2000). 소학에 나타난 아동교육론. 아동학회지, 21(1), 215-234
- 박영애, 최영희, 박인전(2000). 아동의 정서지능과 자아존중감의 특성 및 상호관계. 아동학회지, 21(3), 5-23
- 박혜경, 박성연(2002). 아버지의 양육행동 및 남아의 정서조절능력과 공격성과의 관계. 대한가정학회지, 40(8), 87-96
- 손인수(1993). 한국교육사. 서울: 문음사
- 신양재(2004). 소학에 나타난 자아의 개념적 표상에 관한 연구. 대한가정학회지, 42(1), 207-227
- 우남희(1999). 조선시대 아동용 교재들 속에 나타난 정서지능. 아동학회지, 20(1), 3-14
- 우수경, 최기영(2002). 성별에 따른 유아의 정서능력과 관련 변인간 구조분석. 아동학회지, 23(6), 15-32
- 우영희(1989). 조선시대 교훈서를 통해본 자녀양육-동몽선습, 격몽요결, 사소절, 고암가훈을 중심으로-. 중앙대학교 박사학위논문
- 유점숙(1992). 조선시대 동몽교육의 방법적 원리. 아동학회지, 13(2), 113-128
- 이강이, 성미영(2003). 유아의 정서지식과 대인간 문제해결전략-시설보호 유아와 일반 유아의 비교-. 아동학회지, 24(1), 33-45
- 이정덕, 송 순(1993). 소학에 나타난 동몽기 예절교육에 관한 연구. 대한가정학회지, 31(4), 157-168
- 이주리(2002). 아동의 정서지능과 관련 변인들에 관한 연구. 아동학회지, 23(5), 65-78
- 이지선, 유안진(1999). 분노 및 슬픔 상황에서 아동의 정서조절동기와 정서조절전략. 아동학회지, 20(3), 123-137
- 이지선, 정옥분(2002). 부모의 정서표현 수용태도와 유아기 자녀의 정서지능과의 관계. 아동학회지, 23(1), 17-35
- 이혜련, 최보가(2002). 학령전 아동의 정서이해와 부모의 정서표현성 및 아동정서수용태도와의 관계. 대한가정학회지, 40(10), 103-112
- 임연진(2002). 어머니의 양육태도 및 아동의 정서조절능력과 또래 유능성간의 관계. 대한가정학회지, 40(1), 113-124
- 임희수, 박성연(2002). 어머니가 지각한 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육행동과 아동의 정서조절간의 관계. 아동학회지, 23(1), 37-54
- 정현희(2002). 아동의 정서지능과 스트레스와의 관계. 대한가정학회지, 40(7), 25-39
- 황혜정, 김경회(1999). 유아의 사회적 능력과 정서지능과의 관계에 관한 연구. 아동학회지, 20(3), 139-151
- Barrett, K.C.(1998). A functionalist perspective to the development of emotions. In M.F. Mascolo, & S. Griffin(Eds.), What develops in emotional development?(pp.109-133). NY: Plenum Press
- Berkowitz, L.(1999). Anger. In T. Dalgleish & M.J. Power(Eds.), Handbook of cognition and emotion(pp.411-428). NY: John Wiley & Sons
- Campos, J., Campos, R., & Barrett, K.C.(1989). Emergent themes in the study of emotional development and emotional regulation. Developmental Psychology, 25, 394-402 https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.3.394
- Denham, S.A.(1998). Emotional development in young children. NY: The Guilford Press
- Eid, M., & Diener, E.(2001). Norms for experiencing emotions in different cultures: Inter-and intranational differences. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 869-885 https://doi.org/10.1037/0022-3514.81.5.869
- Ekman, P., & Friesen, W.V.(1969). The repertoire of nonverbal behavior: Categories, origins, usage, and coding. Semiotica, 1, 49-98
- Frijda, N.H.(1993). The place of appraisal in emotion. Cognition and Emotion, 7, 357-387 https://doi.org/10.1080/02699939308409193
- Frijda, N.H., & Mesquita, B.(1995). The social roles and functions of emotion. In S. Kitayama & H.R. Markus(Eds.), Emotion and culture: Empirical studies of mutual influence(pp.51-87). Washington, DC: American Psychological Association
- Frijda, N.H., & Mesquita, B.(1998). The analysis of emotions: Dimensions of variation. In M.F. Mascolo, & S. Griffin(Eds.), What develops in emotional development? (pp.273-295). NY: Plenum Press
- Grazzani-Gavazzi, I., & Oatley, K.(1999). The experience of emotions of interdependence and independence following interpersonal errors in Italy and Anglophone Canada. Cognition and Emotion, 13, 49-63 https://doi.org/10.1080/026999399379366
- Gross, A.L., & Ballif, B.(1991). Children's understanding of emotion from facial expressions and situations: A review. Developmental Review, 11, 368-398 https://doi.org/10.1016/0273-2297(91)90019-K
- Jenkins, J.M., & Ball, S.(2000). Distinguishing between negative emotions: Children's understanding of the social-regulatory aspects of emotion. Cognition and Emotion, 14, 261-282 https://doi.org/10.1080/026999300378969
- Lewis, M.(1999). The role of the self in cognition and emotion. In T. Dalgleish & M.J. Power(Eds.), Handbook of cognition and emotion(pp.125-142). NY: John Wiley & Sons
- Lutz, C.(1987). Goals, events, and understanding in Ifaluk emotion theory. In D. Holland, & N. Quinn(Eds), Cultural models in language and thought(pp.112-148). Cambridge: Cambridge University Press
- Markus, H.R. & Kitayama, S.(1991). Culture and the self: implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253 https://doi.org/10.1037/0033-295X.98.2.224
- Mascolo, M.F., & Griffin, S.(1998). Alternative trajectories in the development of anger-related appraisals. In M.F. Mascolo, & S. Griffin(Eds.), What develops in emotional development? (pp.219-249). NY: Plenum Press
- Matsumoto, D.(2000). Culture and psychology: People around world, 2th. CA: Wadsworth
- Mauro, R., Sato, K., & Tucker, J.(1992). The role of appraisal in human emotions: A cross-cultural study. Journal of Personality and Social Psychology, 62, 301-317 https://doi.org/10.1037/0022-3514.62.2.301
- Mesquita, B., & Frijda, N.H.(1992). Cultural Variations in emotions: A review. Psychological Bulletin, 112, 179-204 https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.2.179
- Oatley, K.(2000). The sentiments and beliefs of distributed cognition. In N.H. Frijda, A.S.R. Manstead, & S. Bem(Eds.), Emotions and beliefs: How feelings influence thoughts(pp.78-107). Cambridge: Cambridge University Press
- Roseman, I.J., Antoniou, A.A., & Jose, P.E.(1996). Appraisal determinants of emotions: Constructing a more accurate and comprehensive theory. Cognition and Emotion, 10, 241-277 https://doi.org/10.1080/026999396380240
- Saarni, C.(1984). An observational study of children's attempts to monitor their expressive behavior. Child Development, 55, 1504-1513 https://doi.org/10.2307/1130020
- Saarni, C.(1999). The development of emotional competence. NY: Guilford
- Scherer, K.R.(1999). Appraisal theory. In T. Dalgleish & M.J. Power(Eds.), Handbook of cognition and emotion(pp.637-663). NY: John Wiley & Sons
- Shaffer, D.R.(2000). Social and personality development 4th. CA: Wadsworth
- Smith, C.A., & Ellsworth, P.C.(1985). Patterns of cognitive appraisal in emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 48, 813-838 https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.4.813
- Super, C.M., & Harkness, S.(1998). The development of affect in infancy and early childhood. In M. Woodhead, D. Faulker, & K. Littletion(Eds.), Cultural worlds of early childhood, (pp.34-47). NY: Routledge
- Tangney, J.P.(1999). The self-conscious emotions: shame, guilt, embarrassment and pride. In T. Dalgleish & M.J. Power(Eds.), Handbook of cognition and emotion (pp.541-568). NY: John Wiley & Sons