An Efficient Peer Connection Scheme for Pure P2P Network Environments

순수 P2P 네트워크 환경을 위한 효율적인 피어 연결 기법

  • 김영진 (성균관대학교 정보통신공학부) ;
  • 엄영익 (성균관대학교 정보통신공학부)
  • Published : 2004.02.01

Abstract

P2P network environments provide users with direct data transmission and sharing facilities and those environments can be classified into hybrid P2P network environments and pure P2P network environments according to the arbitration mechanism among the peers in the network. In hybrid P2P network environments, there exists a server that maintains index information for the data to be shared and network isolation does not occur because every peer always keeps connection to the server. In pure P2P network environments, however, each peer directly connects to another peer and gets services without server intervention, and so, network isolation can occur when the mediating peer fails to work. In this paper. we propose a scheme for each peer to keep connection to other peers continuously by maintaining IP addresses of its neighbor peers and connecting to the peers when the mediating peer fails to work. Although the P2P application that uses our proposed framework should obtain one or more IP addresses of the neighbor peers manually, after instantiation, the application can do its job while maintaining connection to the network continuously and automatically. To evaluate our proposed scheme, we measured and analyzed the time for a peer to reconnect to the network when the mediating peer fails and the network isolation occurs.

각 사용자들이 자료를 직접 송수신하기 위한 P2P 네트워크 환경에는 하이브리드 P2P 네트워크 환경과 순수 P2P 네트워크 환경이 있다. 하이브리드 P2P 네트워크 환경에서 모든 피어들은 서버에 연결되어 있기 때문에, 피어들 간 메시지를 전달할 수 없는 네트워크 고립 상태가 발생되지 않는다. 그러나 순수 P2P 네트워크 환경에서 각 피어들은 서버 없이 서로 직접 연결하여 다른 피어로부터 서비스를 제공받기 때문에, 각 피어들 간의 통신을 중재하는 특정 피어가 종료할 경우 대상 피어들과의 통신이 단절되는 네트워크 고립 현상이 발생될 수 있다. 본 논문에서는 이러한 문제점을 해결하기 위해 각 피어들로 하여 금 인접한 피어로부터 IP 주소를 얻어 목록으로 관리하게 함으로써, 연결된 피어가 종료할 경우 목록으로 유지된 IP 주소로 연결하여 네트워크 그룹에 지속적으로 참여할 수 있게 하는 기법을 제안한다. 이 제안기법을 이용한 P2P 응용 프로그램은 최초 실행시 하나 이상의 IP 주소를 입력받아야 하지만, 실행 이후에는 사용자로부터 어떠한 정보도 받지 않으면서 네트워크 그룹에 지속적으로 연결될 수 있다. 제안기법의 평가를 위해 시뮬레이션을 통해 연결되어진 피어들이 종료할 경우 네트워크 그룹에 재 연결할 때까지 걸리는 시간을 측정하였다.

Keywords

References

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