학력자본 재생산의 차별화와 빗장도시의 형성

The Differentiation of Reproductions of Educational Capitals and the Formation of the Gated City

  • 발행 : 2004.06.01

초록

본 연구에서는 부모세대의 사회 경제적 지위에 따라 결정된 거주지에 따라 자녀세대의 학력자본이 차별적으로 재생산되고 있는지를 살펴보고자 하였다. 연구결과 고학력으로 대표되는 사회ㆍ경제적 지위가 높은 집단의 거주 비율이 높은 분리된 거주지에서 재생산되는 학력자본은 양적인 면에서나 질적인 면에서 모두 매우 차별적으로 나타나고 있다. 특정 지역에 거주하는 것 자체가 자녀 미래의 많은 부분을 결정하게 되어 사회집단들 간의 경계가 부와 빈곤의 지리적 집중에 의해 확대ㆍ강화되고 있다. 다른 지역과 구분되는 차별화된 학력자본의 재생산이 이루어지는 강남구는 고학력집단의 지속적 집중과 아파트 가격의 급격한 상승으로 비가시적이지만 견고한 사회 경제적 장벽을 갖는 빗장도시의 성격이 강화되고 있다. 높은 주택 가격에 의한 타 계급에 대한 배제를 통해 이 지역의 교육환경은 장벽안에 거주하는 사람들에 의해 배타적으로 전유되는 사회적 결과가 나타나고 있다.

This research analyzes the differentiation of the reproduction of the educational capital according to the residential area which is determined by the socio-economic status of parents. The results of the research show that: the reproduction of the educational capital of the region where highly educated people are segregated is very different from that of other regions in terms of the quantity and quality. The fact that one resides in a certain special area tends to determine the future of his child, so the boundary between the social groups is being intensified through the geographic concentration of the affluence and poverty. Gangnam Gu where the different educational capital is reproduced through the better educational environment tends to become the gated city which has the invisible but strong socio-economic barriers through the sharp rise of the housing(apartment) value and the concentration of highly educated people. Through the exclusion of other classes by the high price of the housing, only the residents within the barrier have access to the good educational facilities and services.

키워드

참고문헌

  1. 교육학연구 v.28 no.3 고등학교 팽창의 결과-고등교육기회 획득에 미치는 출신배경의 영향추이 (1967-1984) 김영화
  2. 세계화시대의 도시와 국토 남영우;최재헌
  3. 한국사회학 v.36 no.4 기회와 불평등-고등교육 기회에 있어서 사회계층간 불평등의 분석 방하남;김기헌
  4. 지역사회개발연구 v.17 no.1 학군의 질과 명성이 주택 가격에 미치는 효과에 관한 실증적 연구 -서울시의 경우- 송명규
  5. 한국의 도시와 촌락연구 도시 거주지 분화와 패턴에 관한 연구: 서울시를 중심으로 이기석
  6. 응용지리 v.18 삐에르 부르디의 사회지리학-문화와 소비의 사회지리학을 지향하며 - 이상일
  7. 구별짓기 - 문화와 취향의 사회학 上;La Distinction : Critique Sociale du Jugement 최종철(역);Bourdieu,P.
  8. 부동산뱅크자료(1997년, 1998년. 2001년, 2003년) 부동산뱅크
  9. 인구주택총조사 통계청
  10. 인구이동통계조사 통계청
  11. 한국의 사회지표 통계청
  12. Transactions of te Institute of British Geographers v.25 no.3 Local markets and the polarization of public-sector schools in England and Wales Gibson,A.;Asthana,S. https://doi.org/10.1111/j.0020-2754.2000.00303.x
  13. Urban Studies v.35 no.3 School segregation: the case of Amsterdam Gramberg,P. https://doi.org/10.1080/0042098984907
  14. Progress in Human Geography v.8 no.1 Residential segregation and class formation in the capitalist city: a review and direction for research Harris,R. https://doi.org/10.1177/030913258400800102
  15. Urban Affairs v.34 no.2 Busing, 'White flight' and the role of developers in the continuous suburbanization or Franklin country Joans,A.E.G. https://doi.org/10.1177/107808749803400207
  16. Antipode v.34 no.3 From urban entrepreneurialism to a revanchist city? on the spatial injustices of Glasgow's renaissance Macleod,G. https://doi.org/10.1111/1467-8330.00256
  17. American Apartheid: Segregation and the Making of the underclass Massey,D.S.;Denton,N.
  18. Demography v.33 no.4 The age of extreme: concentration of affluence and poverty in the twenty first centry Massey,D.S. https://doi.org/10.2307/2061773
  19. International Journal of Urban and Regional Research v.22 no.4 Conditions for spatial segregation: some European perspectives Musterd,S.;Marielle de Winter https://doi.org/10.1111/1468-2427.00168
  20. American Metropolitics: The New Urban Reality Orfield,M.
  21. Annals of the Association of American Geographers v.91 no.3 School,community and spatial equity: and empirical investigatio of access to elementary school in West Virginia Talen,E. https://doi.org/10.1111/0004-5608.00254
  22. Town Planning Review v.72 no.2 Gated cities of tomorrow Webster,C. https://doi.org/10.3828/tpr.2001.72.2.149