A Study on Developing Sensibility Model for Visual Display

시각 디스플레이에서의 감성 모형 개발 -움직임과 색을 중심으로-

  • 임은영 (삼성전자 디자인경영센터 UI혁신팀) ;
  • 조경자 (연세대학교 인지과학연구) ;
  • 한광희 (연세대학교 심리학과)
  • Published : 2004.06.01

Abstract

The structure of sensibility from motion was developed for the purpose of understanding relationship between sensibilities and physical factors to apply it to dynamic visual display. Seventy adjectives were collected by assessing adequacy to express sensibilities from motion and reporting sensibilities recalled from dynamic displays with achromatic color. Various motion displays with a moving single dot were rated according to the degree of sensibility corresponding to each adjective, on the basis of the Semantic Differential (SD) method. The results of assessment were analyzed by means of the factor analysis to reduce 70 words into 19 fundamental sensibilities from motion. The Multidimensional Scaling (MDS) technique constructed the sensibility space in motion, in which 19 sensibilities were scattered with two dimensions, active-passive and bright-dark Motion types systemically varied in kinematic factors were placed on the two-dimensional space of motion sensibility, in order to analyze important variables affecting sensibility from motion. Patterns of placement indicate that speed and both of cycle and amplitude in trajectories tend to partially determine sensibility. Although color and motion affected sensibility according to the in dimensions, it seemed that combination of motion and color made each have dominant effect individually in a certain sensibility dimension, motion to active-passive and color to bright-dark.

본 연구는 동적 시각 디스플레이에서 움직임 속성과 감성간의 관계를 이해하고자 하였다. 움직임에서의 감성 모형을 구축하기 위해 기존 연구에서 수집된 감성어휘를 움직임과 관련된 감성을 설명하기에 적절한지 평가하도록 하고 직접 움직임 자극을 제시하면서 자유롭게 움직임에서 감성을 보고하도록 하여 70개의 감성 어휘로 정리하였다. 정리된 어휘들 중 핵심적인 어휘들을 선별하기 위해 다양한 움직임에 대한 감성을 평가한 결과로 요인분석을 실시하여 각 요인을 대표하는 19개의 기본 감성 어휘를 추출하였다. 19개 어휘를 통해 움직임의 감성을 평정한 값을 다차원 척도법을 통해 분석하고 어휘들이 분포된 형태를 분석한 결과 움직임에 대한 감성 차원은 ‘적극적이다-소극적이다’ 차원과 ‘밝다-어둡다’ 두 차원으로 대부분 설명될 수 있었다. 구축된 감성 공간을 기초로 움직이는 속도와 진행 경로의 여러 속성들을 다양하게 변화시키면서 두 가지 감성 차원에 따라 움직임에서의 감성을 평가하도록 하였다. 움직임을 결정하는 물리적 속성 중 속도, 곡선 경로의 주기와 진폭이 감성 차원을 결정하는 요인으로 작용하는 경향을 보였다. 단색에서의 감성이 움직임 감성 공간에서 두 차원을 기준으로 설명된 수 있음에도 불구하고, 움직임 요인에 색이 추가될 경우 색이나 움직임 중 한 가지 요인이 특정 감성 차원에 보다 주도적인 효과를 나타내는 경향이 있었다. 색과 움직임 요인이 동시에 제시될 때 색은 ‘밝다 어둡다’ 의 차원에서의 효과를, 움직임은 ‘적극적이다-소극적이다’ 감성차원에서의 반응을 예측할 수 있는 요소로 작용하였다.uency), 다양하게(flexibility), 그리고 독특하게(originality) 제시할 수 있는 능력이 중요한 것이 아니라, 주어진 문제 상황과 관련하여 해결 개연성이 높은 적절한 아이디어를 찾아나갈 수 있는 능력이 중요한 것임을 지적한다. 필자는 발산적 사고가 작동을 하지 않고서도 어떻게 역사적인 창의적 행위가 가능할 수 있는지를 보여주는 예로 Kekule의 벤젠링 발견의 경우 둥을 살펴본다. 창의적 문제 해결에서는 발산적 사고가 중요한 것이 아니라 해결해야할 문제 영역에 대한 통찰력과 아울러 어떤 아이디어가 주어진 문제 해결에 유용한지에 대한 통찰력이 핵심 요체이며, 이러한 통찰력은 바로 논리적ㆍ비판적 사고 훈련을 통해서 길러질 수 있는 능력인 것이다. 이와 같은 비판적 사고 교육의 강조는 정보화 사회 혹은 지식기반 사회 등으로 특징지워지는 현대사회의 특성과도 밀접한 연관을 맺고 있다. 현대 과학기술의 급격한 발전과 정치ㆍ사회ㆍ문화의 패러다임의 급속한 변화는 요구되는 지식기반의 내용과 중요성을 유동적으로 변화시키게 되었다. 따라서 새로운 변화에 신속히 적응하고 새로운 상황에서 발생하는 여러 문제들을 적절히 해결할 수 있는 상황적응적인 인지적 능력의 배양이 필요하게 되었다 우리는 이제 누구나 인터넷 서핑을 통해 방대한 정보와 지식에 접근할 수 있게 되었다. 이에 따라 암기 등을 통한 정보와 지식의 습득과 축적의 그 본래적 가치는 과거에 비해 현저히 낮아졌다. 가치를 만들어 내는 중심은 지식을 가지고 있다는 데에 있지 않고, 습득한 정보와 지식들을 조합하고 재구성하여 합리적인 문제

Keywords

References

  1. 연세대학교 대학원 석사학위 청구 논문 배색 기법에 따른 감성 효과 분석: 거실 공간의 배색을 대상으로 강선아
  2. 연세대학교 대학원 석사학위 청구 논문 표면 디자인에 대한 감성 공간 모형 연구: 직물 패턴 디자인을 중심으로 박수진
  3. 연세대학교 대학원 석사학위 청구 논문 웹 디자인에서 배색과 레이아웃에 의한 감성 효과 선지현
  4. 한국 인지과학회 춘계학술대회 논문집(서울대학교) 웹페이지 디자인에서의 세가지 감성 차원 선지현;임은영;한광희
  5. 한국감성과학회 연차학술대회논문집 인간 감성 특성과 감성의 측정 평가 이구형
  6. 감성과학 v.1 no.1 감성과학의 심리학적 측면 정찬섭
  7. Perception v.26 Perception of biological motion Ahlstrom, V.;Blake, R.;Ahlstrom, U.
  8. Neuroimage v.12 Movement and mind: a functional imaging study of perception and interpretation of complex intentional movement patterns Castelli, F.;Happe, Francesca;Frith, U.;Frith, C.
  9. International Journal of Industrial Ergonomics v.27 Expressing the expected product images in product design of micro-electronic products Chuan, M.;Ma, Y.
  10. Information Visualization Colin, W.
  11. Spatial Representation Extraplating and remembering positions along cognitive trajectories: Uses and limitations of analogies to physical motion Cooper, L. A.;Munger, M. P.;Eilan, N.(ed.);McCarthy, R.(ed.);Brewer, B.(ed.)
  12. Perception v.25 Perception of emotion from dynamic point-light displays represented in dance Dittrich, W. H.;Troscianko, T.;Lea, S. E. G.;Morgan, M.
  13. Visual motion perception v.232 no.6 Johansson, G.
  14. A Book of Colors Kobayashi, S.
  15. Color Image Scale Kobayashi, S.
  16. Visual Detection of Motion The psychophysics of motion perception McKee, S. P.;Watamaniuk, S. N. J.;Smith, A. T.(ed.);Snowden, R. J.(ed.)
  17. International Journal of Industrial Ergonomics v.15 Kansei Engineering a new ergonomic consumer-oriented technology for product development Nagamachi, M.
  18. The Measurement of Meaning Osgood, C.;Suci, G.;Tannenbaum, P.
  19. Cognition v.82 Perceiving affect from arm movement Pollick, F. E.;Paterson, H. M.;Bruderlin, A.;Sanford, A. J.
  20. Trends in Cognitive Science v.4 no.8 Perceptual causality and animacy Scholl, B. J.;Tremoulet, P. D.
  21. Psychological Review v.102 no.4 Aesthetic properties of pictorial perception Takahashi, S.
  22. Perception v.29 Perception of animacy from the motion of a single object Termoulet, P. D.;Feldman, J.
  23. Proceedings of 2000 IEEE International Conference on System, Man and Cybernetics no.1 The Method of Kinetic Typography Uekita, Y.;Sakamoto, J.;Furukata, M.
  24. Biomedical Soft Computing and Human Science v.6 no.1 Subjectiv information processing: its foundation and applications Yoshikawa, A.