The Influence of the Traditional Hostess's Hair Shapes in the Last of Chosun Dynasty on the Modern Ladies Hair Shapes

조선후기 기녀의 머리형태가 일반여성의 머리형태에 미친 영향

  • 임영자 (세종대학교 패션디자인학과) ;
  • 조미영 (동원대학 피부미용과)
  • Published : 2004.05.01

Abstract

As Confucian ideology dominated all over the society, the androcentric patriarchical society in the last of Chosun Dynasty produced the unequal power relationship between man and woman. It was traditional hostesses(kisaengs) who uniquely had an occupation among the women in this society. In modern society. they are reinterpreted as 'fashion leaders' or 'professional career women with expert knowledge and it caused a lot of the studies of them to be in a progression vigorously. Therefore this paper studied on the influence of the traditional hostesses(kisaengs) -who were educated and permitted in ther social activity formally in a Confuanism-governed society which forbided a woman to participate in a social activity and which did not gave ladies any formal education. The general hostess in the beginning time of the Chosun Dynasty imitated the hair shape of women in the yangban family which formed the highest class in the Chosun Dyansty and it reflected their aspiration for the highest social class. Howerver, coming into the last age of the chosun dynasty, a reverse phenomenon -that women in the yangban family imitated the general hostesses' hairstyle -occured due to the spread of a genre painting & the concubine system. The general hostesses were educated systematically and did social activity and influenced hair shapes as they were independent economically and their influence in the part of hairstyle appeared as great and high EONJIN MEURI and as one-sided EONJIN MEURI. Regarding-as the result of this study on the influence of the traditional hostess's hair shapes on the ladies hair shapes in the last of Chosun Dynasty -that the traditional hostesse of the last age of chosun dynasty played a role as a fashion leader of the ladies at the same age. the general hostesses in Chosun Dynasty should be revaluated... And the study of ladies which were hidden behind the scenes of Confuanism should be made much more.

Keywords

References

  1. 이배용 외 (2002) 우리나라 여성들은 어떻게 살았을까1. 서울: 청년사. pp. 117-118
  2. 박영미 (2002), 조선후기 가체 유행에 관한 연구 숙명 여자대학교 대학원 석사논문. p. 75
  3. 이배용 외 (2002) 우리나라 여성들은 어떻게 살았을까1. 서울: 청년사.. p. 156
  4. 권태연 (2000), 조선시대 기녀의 사회적 존재 양태와 섹슈얼리티 연구. 성신여자대학교 대학원 석사논문. p. 9
  5. 백혜리 (1997). 조선시대 성리학, 실학, 동학의 아동관. 이화여자대학교 대학원 석사논문. p. 11
  6. 송찬섭. 홍순권 (2000). 한국사의 이해. 한국방송대학교 출판부. p. 136
  7. 이영화 (2003), 조선시대 조선사람들. 가람기획. p. 161
  8. 이배용 외. (2002) 우리나라 여성들은 어떻게 살았을까1. 서울: 청년사. pp. 164-165
  9. 이영화. (2003), 조선시대 조선사람들. 가람기획. P. 118
  10. 정성회 (1998), 조선의 성풍속 서울 가람기획. p. 36
  11. 이성미 (2002), 우리 옛 여인들의 멋과 지혜 대원사. p.28
  12. 이배용 외 (2002) 우리나라 여성들은 어떻게 살았을까1. 서울: 청년사, p. 165
  13. 이연복. 이경복 공저 (2000), 한국인의 미용풍속. 서울: 월간 에세이 p.25
  14. 이석래 (1973), 李朝의 여인상 을유문화사. pp. 134-135
  15. 조광국 (2000), 기녀담. 기녀등장소설의 기녀 자의식구현 양상에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사논문, p. 19
  16. 김정미 (1992), 우리나라 기녀 복식에 관한 연구. 서울여자대학교 대학원 석사논문. p. 16
  17. 유희경 (1993). 한국복식문화사 교문사. p. 275
  18. 이영주 (2000) 조선시대 가체 변화에 관한 연구, 동덕여자대학교 대학원 석사논문. p. 17
  19. 구남옥 (2000), 조선시대 복식 변천에 나타난 동조현상에 관한 연구 세종대학교 대학원 박사논문. P. 55
  20. 정상숙 (1997) 한국 여성의 수발양식에 관한 연구. 명지대학교 대학원 석사논문. p. 37
  21. 정상숙. (1997) 한국 여성의 수발양식에 관한 연구. 명지대학교 대학원 석사논문, P. 37
  22. 이태호 (1996) 조선후기 회화의 사실정신. 서울: 학고재, pp. 136-139
  23. 김용숙 (1996). 조선조 궁중풍속 연구. pp. 47-49
  24. 강영관 (2003), 조선사람들, 혜원의 그립 밖으로 걸어 나오다. 서울: 푸른 역사. p. 163
  25. 김영숙 (1998). 한국복식문화사전. 서울: 미술문화. P.31
  26. 유희경. (1993). 한국복식문화사. 교문사. p.398
  27. 이태호 (2002) 풍속화. 서울. 대원사. PP. 113-114
  28. 김동욱(고려도경, 서올: 민족문화추진회. 1979. p 127)
  29. 유희경(한국복식문화사, 서울: 교문사. 1993. P 159)
  30. 김혜정(1992). 고려시대의 기녀복식에 관한 연구. 세종대학교 대학원 석사논문. p. 57
  31. 이태호 (2002). 조선후기 회화의 사실정신 서울 학고재. p. 253
  32. 박영미. (2002), 조선후기 가체 유행에 관한 연구 숙명 여자대학교 대학원 석사논문. p. 76
  33. 英祖實錄 32年 1月 甲申. 禁士族歸女加髢 代以俗名族頭里 加髢之制
  34. 英祖實錄 32年 甲戌. 命禁中外婦女髢髻 代以後髻.......중략 常賤人則伋用髢髻
  35. 유희경. (1993). 한국복식문화사 교문사. pp. 276-277
  36. 正祖寶錄 12年 10月 辛卯. 常賤女人 街上露面之類及公 私賤井許令以本髮加首 而貼髮加髢之制 名別禁斷
  37. 김용문 (1982). 우리나라의 수발에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 석사논문. p. 33
  38. 이영주. (2000) 조선시대 가체 변화에 관한 연구, 동덕여자대학교 대학원 석사논문. p.88
  39. 중앙일보 (2001), 韓國의 美 民畵. p. 217
  40. 국립국악원 (2001). 조선시대 연회도. pp. 219-221
  41. 강명관. (2003), 조선사람들, 혜원의 그립 밖으로 걸어 나오다. 서울: 푸른 역사. pp. 32-33
  42. 노현숙 (1994). 풍속화를 통해 본 조선시대의 일반서민 복식 연구. 명지대학교 대학원 석사논문. p. 12