The Effect of Issue-Centered Discussion in Home Economics on Middle School Students' Critical Thinking

쟁점중심 가정과 토론수업이 비판적 사고력에 미치는 효과

  • Published : 2004.04.01

Abstract

The purpose of this study was to construct an issue-centered discussion instructional model for Home Economics and to determine its effect on middle school students' critical thinking. The research questions were posed as below. 1) The object and content of home economics in the 7th national middle school curricula are analyzed to sort out possible issues. 2) An issue-centered discussion instructional model is constructed to be applicable to middle school home economics class. and a lesson plan is prepared. 3) The effect of the issue-centered discussion instructional model developed in this study on student critical thinking faculty is examined. The findings of this study were as follows : First. seven criteria were selected to determine what types of issues were applicable to home economics lesson. Based on the selected criteria. 41 themes of issues were extracted from the 7th middle school textbooks. and their content validity was verified. Second, an issue-centered discussion instructional model was designed to deal with four themes in eight sessions in the procedure of problem raising, confirming, term defining. tentative alternative selecting, data gathering. discussing/critical approaching. and selecting/concluding. Third, two different third-year classes of K middle school in the city of Busan that consisted of 75 students were respectively selected as an experimental group and a control group, and the experiment was conducted in eight sessions for five weeks to see whether the teaching plan brought any changes to the critical mind of the students. The experimental group exposed to the issue-centered discussion lesson made a significant progress in critical thinking faculty(P<.05). In particular. that instruction gave a favorable impact on demonstration evaluating(P<.05). one of the critical thinking subfactors. When the students were asked to assess the issue-centered discussion lesson. most of them viewed it favorably. In the future, more research efforts should be dedicated to enhancing the practical applicability of issue-centered discussion instruction in home economics education. developing good evaluation tools about critical thinking faculty and finding out how discussion instruction could be conducted more efficiently.

본 연구의 목적은 쟁점중심 가정과 토론수업 모형을 구안하고 이를 적용한 수업이 학생들의 비판적 사고력에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1)중학교 제7차 교육과정 기술$.$가정교과 중 가정영역의 목표 및 내용을 근거로 쟁점요소를 추출한다. 2) 중학교 가정과 수업에 적용 가능한 쟁점중심 가정과 토론수업 모형을 구안한 후 교수$.$학습 과정 안을 개발한다. 3) 쟁점중심 가정과 토론수업이 학생들의 비판적 사고력에 미치는 효과를 검증한다. 이 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째. 쟁점중심 수업모형을 중학교 가정과에 적용하기 위한 쟁점선정의 기준으로 학생의 관심도, 성숙도, 이해 수준. 사회적 의미. 논쟁적 성격, 효과적인 탐구 가능성. 비판적 사고 요구 등 7가지를 선정하였다. 이를 바탕으로 중학교 제7차 교육과정 기술$.$가정 과목의 내용 중 가정영역을 분석하여 각 영역별 쟁점요소 및 쟁점토론 주제를 추출한 다음 내용타당도 검증을 받아 완성하였다. 둘째 이렇게 추출한 쟁점토론주제를 적용하기 위한 쟁점중심 가정과 토론수업 모형을 $\boxDr$문제 제기 \$\longrightarrow$ 가치문제 확인 \$\longrightarrow$ 용어의 정의 \$\longrightarrow$ 잠정적 대안 선택 \$\longrightarrow$ 자료 수집 \$\longrightarrow$ 쟁점토론 및 비판적 접근 \$\longrightarrow$ 선택과 결론$\boxUl$의 단계로 구안하였고, 이에 기초한 쟁점중심 가정과 토론수업 교수$.$학습 과정 안을 개발하였다. 셋째. 부산광역시에 소재 한 K중학교 3학년 2개 학급(75명)을 각각 실험집단과 비교집단으로 선정하고 개발된 교수$.$학습 과정 안을 5주 동안 8차시에 걸쳐 실험에 적용하여 수업의 효과 즉. 비판적 사고력의 변화정도를 알아보았다. 비판적 사고력 검사도구로는 WGCTA(Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal)를 사용하였고 쟁점중심 가정과 토론수업을 실시한 실험집단과 강의식 수업을 실시한 비교집단의 사전-사후 결과에 대하여T-test를 실시하였다. 검증한 결과 쟁점중심 가정과 토론수업을 실시한 실험집단 학습자의 비판적 사고력 점수가 유의미하게 향상되었고(P<.05). 비판적 사고력의 하위요인인 논증의 평가(P<.05)에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 수업 후 쟁점중심 가정과 토론수업에 대한 평가에서 대부분의 학생들은 수업에 대해 긍정적 평가를 하였다. 개선점으로는 토론의 과정을 평가하여 토론의 질을 높이자는 의견이 많았다. 이러한 긍정적인 연구결과를 바탕으로 쟁점중심 가정과 토론수업을 현장에 정착시킬 수 있는 효과적인 방안모색 가정과 비판적 사고력 평가도구 개발, 효과적인 토론수업 방안 등에 대한 후속연구가 지속되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 96가정과교육 연구 보고서 사고력 신장을 위한 가정과 교수-학습방법 개선방안 경기도 가정과교육연구회
  2. 실과(기술·가정)교육과정 교육부
  3. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 쟁점중심 통합 사회과 수업모형탐색 김경순
  4. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문 문제중심학습이 아동의 비판적 사고력에 미치는 효과 김경희
  5. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 사고력 검사 개발 연구(II)- 비판적 사고력 검사 제작편 김명숙 외
  6. 원광대학교 대학원 박사학위논문 구성주의 수업이 창의력과 비판적 사고력 및 학업 성취도에 미치는 효과 김성기
  7. 개발과 수업 사고력: 이론 김영채
  8. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문 초등사회과에서 쟁점토론을 통한 비판적 사고력 육성을 위한 수업모형 연구 김정란
  9. 서울대학교 대학원 석사학위논문 학습자의 인지양식에 따른 딜레마 토론 수업의 효과 김종순
  10. 서울대학교 대학원 석사학위논문 비판적 사고력을 향상시키기 위한 사회과 수업의 효과적인 토의유형 연구 김현진
  11. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 집단탐구 수업 모형을 적용한 중학교 가정과 교수-학습방법의 개발 남현주
  12. 초등사회과에서의 쟁점중심교육 v.31 no.1 노경주
  13. 부경대학교 교육대학원 석사학위논문 비판적 사고력 훈련이 중학생의 비판적 사고력 및 학업성취도에 미치는 효과 문미라
  14. 광주교육대 교욱대학원 석사학위논문 초등사회과 논쟁학습이 의사결정능력 신장에 미치는 효과 문인화
  15. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문 쟁점중심 사회과에서 패널식 대의토론 학습과 비판적 사고력의 신장 박강용
  16. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문 대학생의 비판적 사고력 증진을 위한 프로그램의 효과 박선환
  17. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 실천적 추론 가정과 수업이 비판적 사고력에 미치는 효과 변현진
  18. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 쟁점중심 초등 사회과의 수업과정 분석 손병철
  19. 인천교육대학교 교육대학원 석사학위논문 쟁점중심 토론학습의 역사적 사고력 신장 효과 : 초등학교 6학년 사회과를 중심으로 송인기
  20. 부산대학교 대학원 박사학위논문 교과통합 사고교육모형에 의한 비판적 사고력 증진 수업 개발 및 적용 신경숙
  21. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 비판적 사고력 함양을 위한 시사만화 활용 방안: 사회과 시사학습을 중심으로 안재경
  22. 한국가정과 교육학회지 v.13 no.3 사고력 신장을 위한 가정교과 교수·학습 자료 개발 윤인경 외
  23. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 초등 교사의 발문 수준이 아동의 비판적 사고력에 미치는 영향 윤지중
  24. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문 사회과 쟁점토의학습이 비판적·창의적 사고력에 미치는 효과 이연이
  25. 경북대학교 대학원 석사학위논문 가치갈등 수업모형의 적용을 통한 도덕적 판단능력의 신장 이종순
  26. 서울대학교 대학원 석사학위논문 교육목표로서의 비판적 사고 이종태
  27. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 논술형 평가가 아동의 비판적 사고력에 미치는 효과 임동우
  28. 교사논총 v.47 의사결정력 함양의 관점을 중심으로 한 사회탐구 비판과 사회과 학습지도 조영달
  29. 서울대학교 대학원 박사학위논문 논쟁수업을 위한 '찬반 협상 모형'의 개발과 효과에 관한 연구 주은옥
  30. 사회와 교육 v.19 사회과 논쟁문제의 교수모형 차경수
  31. 현대의 사회과교육 차경수
  32. 대한가정학회지 v.37 no.3 실천적 추론 가정과수업과 다른 요인이 한국 여고생들의 의사결정능력에 미치는 영향 채정현
  33. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 가정과 '인간발달과 가족관계'영역에서 Gordon의 창의적 문제해결법의 적용 최기옥
  34. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 초등학생의 비판적 사고력 신장을 위한 대립토의 유형별 효과 연구 최화규
  35. 교육학연구 v.39 no.3 비판적 사고력 증진을 위한 교과 통합적 사고력 훈련의 효과 황희숙
  36. Social Education v.22 Teaching critical thinking: A direct approach Beyer, B.K.
  37. A project search development Critical Thinking and Reasoning : a handbook for teachers Evans. R. W
  38. Home Economics Teacher Education Vacational Home Economics Curriculum State of the field Laster. J. F
  39. Inquiry into thinking Practical reasoning instruction in the secondary Family and Consumer Science classroom. Martin J.L;Thomas.R.;Laster.J.
  40. In Thinking for Ethical Action in Families and Communities Teaching critical thinking in family and consumer science deucation Peterat.L.;Slocum.A.
  41. Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal Mannual Watson.G;Glaser.E.M.