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Development of the Seakeeping Performance Evaluation System Built-On-Ship (1)-Establishment of the Relative Dangerousness D/B for Factors on Seakeeping Performance-

선박 탑재형 내항성능 평가시스템 개발 (1)-내항성능 평가요소의 상대위험도 D/B 구축-

  • Kong, Gil-Young (Division of Ship Operation Systems Engineering, Korea Maritime university) ;
  • Lee, San-Min (Division of Ship Operation Systems Engineering, Korea Maritime university) ;
  • Kim, Chol-Seong (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime university)
  • 공길영 (한국해양대학교 운항시스템공학부) ;
  • 이상민 (한국해양대학교 운항시스템공학부) ;
  • 김철승 (목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • Published : 2004.02.01

Abstract

The final goal of this research is to establish the relative dangerousness D/B for factors on seakeeping performance. This D/B is, essential to develope the seakeeping performance evaluation system built-on-ship. The system is composed of the apparatus for measuring a vertical acceleration to be generated by the ship's motions, computer for calculating the synthetic seakeeping performance index and monitor for displaying the evaluating diagram of navigational safety of ship. In this paper, a methodology on the establishment of the relative dangerousness D/B for factors on seakeeping performance is presented by a numerical simulations, playing an important role on the algorithm of the program for calculating the synthetic seakeeping performance index. Finally, It is investigated whether the relative dangerousness D/B can be realized an accurate values according to the loading conditions, weather conditions, wave directions and present ship's speed of a model ship.

본 연구의 목적은 항해하고 있는 선박의 항해안전성을 평가할 수 있는 탑재형 내항성능 평가시스템 개발을 위한 각 내항성능 평가요소에 대한 상대위험도 D/B를 구축하고자 한다. 탑재형 내항성능 평가시스템은, 선박에 설치하여 선체 운동에 의해 발생하는 상하방향의 가속도를 측정하는 상하가속도 측정기와, 선박의 항해 안전성을 평가하는 종합내항성능지표를 계산하는 컴퓨터 및 종합내항성능지표를 토대로 내항성능 평가도 및 경과도를 모니터 화상 처리 공간상에 표시되도록 구성되어진다. 본 논문에서는 이중에서 선박의 변환 평가치 및 한계 평가치를 사용하여 파랑 중 선박의 종합적인 항해안전성을 평가하는 종합내향성능지표를 계산하는데 필요한 내항성능 평가 프로그램의 알고리즘에서 중요한 역할을 담당하는 내항성능 평가요소의 상대위험도 D/B를 구축하는 방법을 제시한다. 그리고 모델 선박을 사용하여 구축된 상대위험도 함수가 주어진 화물 적재상태, 해상상태, 파향 및 선속에 대한 해당 조건을 토대로 내항성능 평가 프로그램에서 정확하게 구현될 수 있는지를 검토하였다.

Keywords

References

  1. 공길영(1999), 선박의 항해중 종합내항성능지표에 관한 연구, 한국항해학회지 제21권 제2호
  2. 공길영(1998), 선박의 속도저하를 고려한 내항성능 평가에 관한 연구, 해양안전학회지 제21권 제1호
  3. 김순갑, 공길영(1992), 안전공간 설정에 의한 선박 내항성능의 평가 시스템 개발에 관한 연구, 한국항해학회, 제16권, 제1호
  4. 김순갑, 박문수, 공길영(1994), 선박 종류에 따른 내항 성능 평가에 관한 연구, 한국항해학회지, 제18권, 제2호
  5. 김순갑, 김병진, 이충로(1993), 벌크선의 적화상태에 따른 항해안전성 평가에 관한 연구, 해사산업연구소
  6. Frankel, E. G. (1988), 'Systems Reliability and Risk Analysis', Kluwer Academic Publishers
  7. Kong, G. Y., Kim, S. K. and Kim, C. S. (2002), On the Development of an Information Service System for Navigational Safety of seagoing Vessels, Lecture Notes in Computer Science, ISSN 0302-9743
  8. Price, W. G., Bishop, R. E. D. (1974), 'Probabilistic Theory of Ship Dynamics', London Chapman and Hall, 1974

Cited by

  1. Development of Measurement System for the Safety Analysis of Moored Floating Matters vol.18, pp.3, 2014, https://doi.org/10.12673/jant.2014.18.3.201