Formative Elements of the Directional Sign System for the Effective Information Transmission of the Shopping Mall Complex

효과적 정보전달을 위한 대형쇼핑몰 유도사인 시스템 조형요소에 관한 연구

  • 이유경 (이제대학교 대학원 디자인학과) ;
  • 백진경 (인제대학교 디자인대학, 인제대학교 디자인연구소)
  • Published : 2004.02.01

Abstract

Large sized buildings have proliferated in the modern world in order to solve problems caused by the growth of cities, and this trend has lead to diversity in style and utilization of interiors. In particular, wayfinding within the shopping mall for a customer is a common problem, so if customers do not have to face these navigational problems and could find the way more easily, then shopping mall or the store can expect much better profits. Therefore, directional sign system that can provide accurate and speedy information for customers with diversified ages, gender and knowledge is necessary. Firstly, the definition and element of all directional sign are analyzed through the existing literature survey. The elements are based on the practical elements and six categories such as type, pictogram, color, layout, form, and location were considered. Secondly, directional signs in large underground shopping mall was considered, and the speciality of the underground shopping mall was investigated, and finally top three underground shopping malls was analyzed. Thirdly, through the questionnaire, an objective appraisal of directional signs and problems was developed, and following possible improvement was suggested. This study has its own limitations since it is only applicable to the specific locations, however, directional designs will be useful in other types of buildings as well. Through the continuous studies of the users' psychology, these kinds of studies will be related to the environmental characteristics of various places.

현대사회는 도시팽창 문제와 이로 인해 발생되는 문제해결을 위해 복합기능을 가진 대형건물이 늘어나는 추세이며 내부공간의 기능과 용도가 다양해지고 있다. 특히 쇼핑몰 내에서의 길찾기(wayfinding) 문제는 고객이 수월하게 해결 할 수 있다면 결과적으로 쇼핑몰이나 일반 상점에게 더 많은 이익이 보장될 수 있을 것이다. 따라서 이용자들의 다양한 연령층과 성별, 지식정도 등에 구애됨 없이 원하는 목적지를 찾아가는데 신속ㆍ정확하고 직접적인 정보를 제공해주는 유도사인(directional sign)에 대한 연구가 필요하다. 본 연구에서는 첫째, 기존의 문헌 분석을 통해 시각적 관점에서 유도사인의 조형요소에 대하여 고찰하여, \circled1문자, \circled2픽토그램, \circled3색채, \circled4레이아웃, \circled5형태, \circled6위치의 항목으로 분류하여 특징을 알아보았다. 둘째, 지하공간이 생겨난 배경과 특성에 대하여 조사하고, 국내 3곳의 지하쇼핑몰 유도사인사례를 분석하였다. 셋째, 설문조사를 통해 이용자들의 유도사인에 대한 객관적인 평가를 비교ㆍ종합하여 길찾기에 도움을 줄 수 있는 디자인 방안을 장소별로 제안하였다. 본 연구는 쇼핑몰이라는 특정 장소의 조사와 장소별 제안으로 그 장소에만 적용되는 한계가 있지만, 향후 이용자들의 인지심리와 장소의 환경적 특징에 대한 지속적인 연구를 통해 쇼핑몰뿐만 아니라 다른 건축물에서도 적용될 수 있는 유도사인 디자인 전반의 발전 방향을 제시하고자 한다.

Keywords